HIMPUNAN KHUTBAH JUMAAT
OLEH:
DR. RAFIUDDIN AFKARI HJ. ABDUL FATTAH
TAJUK: AMAR MAKRUF
NAHIL MNKAR
الْحَمْدُ للهِ الَّذِيْ هَدَانَا لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لاَ
أَنْ هَدَانَا الله. أَشْهَدُ أَنْ لاَ اِلَهَ
إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَه، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُه، اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَىْ سَيِّدِنَا
مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ.
يَـٰبُنَىَّ
أَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَ وَأۡمُرۡ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَٱنۡهَ عَنِ ٱلۡمُنكَرِ وَٱصۡبِرۡ عَلَىٰ
مَآ أَصَابَكَۖ إِنَّ ذَٲلِكَ مِنۡ عَزۡمِ ٱلۡأُمُورِ .أَمَّا بَعْدُ، فَيَا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُوْنَ،
إِتَّقُوْا اللهَ، أُوْصِيْكُمْ وَإِيَّايَ
بِتَقْوَى اللهِ، فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.
يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ
حَقَّ تُقَاتِهِۦ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسۡلِمُونَ
Sidang
Jumaat yang dimuliakan oleh Allah,
Bertaqwalah kita kepada Allah s.w.t. Marilah tingkatkan iman dan
taqwa padaNya dengan kita mengerjakan apa yang diperintah dan menjauhi apa yang
dilarang. Semoga Allah s.w.t melimpahkan kurnia dan kasih sayang dalam usaha menyeru
kepada kebaikan dan melarang pada perbuatan yang munkar.
Dalam surah Luqman, segera setelah menerangkan makna hikmah, Allah
s.w.t. mengenalkan Luqman sebagai manusia yang telah menerima hikmah dari-Nya. Allah s.w.t. mnegaskan manusia adalah hakim (bijak) seperti inilah
yang kemudian mewasiatkan pesan-pesan bijak kepada anaknya melalui ucapannya: “Hai anakku, dirikanlah solat dan suruhlah (manusia) mengerjakan makruf (yang baik) dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang munkar dan bersabarlah atas segala yang menimpa kamu sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan oleh Allah”. (Qs Lukman:17)
.
Yang dimaksudkan makruf adalah sesuatu yang direstui oleh akal dan atau agama (Qur’an dan Hadits). Sebaliknya munkar, iaitu apa-apa yang dilarang dan ditolak menurut akal dan atau agama. Luqman berkata: “Tegakkanlah amar makruf nahi munkar”. Lalu beliau menekankan bahawa dalam menegakkan
kewajipan itu diperlukan niat dan semangat secara berjemaah, kerana kita akan
menghadapi cabaran dan kesusahan untuk itu kita harus selalu menanamkan kesabaran. Adapun maksud dari azmil umuur (perkara yang ditetapkan) ialah perkara yang harus dilapisi itikad yang kuat dan tekad yang bulat.
Sidang Solat Jumaat yang dirahmati
Allah s.w.t
Masyarakat yang baik ialah masyarakat maju, bertamadun,
subur dengan suasana aman bahagia, terjalin ikatan mesra dan bersatu padu yang
berasaskan akidah, syariat dan akhlak Islamiah. Tentu sekali masyarakat ini akan sentiasa menerima
cucuran rahmat, perlindungan Allah serta melaksanakan segala perintah Allah dan
menjauhi segala larangan-Nya. Beginilah masyarakat yang dibina oleh Rasulullah
SAW di Madinah, padahal masyarakatnya terdiri daripada pelbagai rupa bangsa,
aliran kepercayaan dan darjat, namun mereka dapat hidup dalam suasana penuh
kekeluargaan.
Amar makruf nahi munkar bukanlah kewajiban khusus untuk
kalangan masyarakat, karena kewajipan khusus mereka adalah mengusahakan pembinaan dan pembersihan jiwa. Amar makruf nahi munkar bukan
kewajipan utama lingkungan akademik, sebab kewajipan khas mereka ialah mengusahakan
peningkatan kualitas pengajaran dan pendidikan. Ia juga bukan tugas utama kerajaan, karena amanah besar yang harus mereka buktikan ialah bagaimana meningkatkan kualitas pendidikan generasi muda bangsa. Sesungguhnya amar makruf nahi munkar merupakan kewajiban sosial. Untuk itu, jelas diperlukan kebulatan tekad segenap komponen bangsa.
peningkatan kualitas pengajaran dan pendidikan. Ia juga bukan tugas utama kerajaan, karena amanah besar yang harus mereka buktikan ialah bagaimana meningkatkan kualitas pendidikan generasi muda bangsa. Sesungguhnya amar makruf nahi munkar merupakan kewajiban sosial. Untuk itu, jelas diperlukan kebulatan tekad segenap komponen bangsa.
Jemaah Solat Jumaat yang dimuliakan
Allah s.w.t.
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda:
“Tidak seorangpun di dalam masyarakat Islam dibenarkan lari dari tanggungjawap yang harus ia pikul”, sehingga dengan sesukanya ia mengatakan: “Apa urusannya denganku?”, atau hendak merusak tanggung jawap orang lain dengan mengatakan: "Apa urusannya
denganmu?", atau membela diri bahawa "Bukankah aku bermaksiat dengan hartaku sendiri, dan aku sendiri yang kelak akan menanggung segala resiko buruk dan balasan siksa”.
Sesungguhnya Rasulullah
s.a.w. hendak menegaskan bahawa tanggung jawap secara berjemaah itu ada karana manusia membawa sisi sosial. Kalaulah
pembuktian keberadaan entitas sosial itu tidak mudah, tapi sisi sosial yang terdapat pada setiap orang bisa dengan mudah dipastikan. Kerana manusia, selain memiliki nilai egoism dan juga memiliki rase dan deria sosial. Dari sinilah dapat kita ketahui bahawa manusia selalu tergantung pada selainnya.
Mengapa masyarakat pada zaman Rasulullah SAW boleh hidup dalam keadaan perpaduan yang utuh dan kukuh serta aman makmur?
Bila diteliti helaian sirah Baginda, antara rahsianya
ialah kerana Rasulullah SAW serta sahabat dan seluruh anggota masyarakatnya
menegakkan amar makruf nahi mungkar (menyuruh berbuat baik dan melarang berbuat
mungkar) di tengah-tengah masyarakat.
Jemaah
Solat Jumaat yang dirahmati oleh Allah,
Sidang
Jumaat yang dimuliakan oleh Allah,
Masyarakat Islam masa kini seharusnya mencontohi apa yang
dipraktikkan Rasulullah SAW pada masa silam dalam membangun masyarakat harmoni
yang tinggi nilai akhlaknya serta perpaduan mengagumkan. Dengan ini syiar Islam
mampu berada di puncak kegemilangannya dan syariat Islam dengan mudah pula
dapat ditegakkan. Tidak dapat dinafikan lagi, Islam amat menitikberatkan
kedamaian dan perpaduan masyarakat serta membenci perbalahan atau perpecahan.
Lantaran itu, Islam menghulurkan tanggungjawab kepada setiap anggota masyarakat
supaya menghidupkan amar makruf nahi mungkar kerana manfaatnya kepada kehidupan
umat Islam yang sejahtera. Hal ini sesuai dengan firman Allah S.W.T
يَـٰبُنَىَّ أَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَ وَأۡمُرۡ بِٱلۡمَعۡرُوفِ
وَٱنۡهَ عَنِ ٱلۡمُنكَرِ وَٱصۡبِرۡ عَلَىٰ مَآ أَصَابَكَۖ إِنَّ ذَٲلِكَ مِنۡ عَزۡمِ
ٱلۡأُمُورِ
Bermaksud:
“Perintahlah orang lain supaya berbuat baik
dan laranglah ia daripada berbuat jahat, serta bersabarlah terhadap cubaan yang
menimpamu.” (Surah Luqman, ayat 17)
Berdasarkan maksud ayat itu, Allah dengan nada tegas
mengarahkan setiap orang Islam supaya menjalankan tugas dakwah dengan penuh
keinsafan dan keimanan, walaupun nanti memang tidak dapat lari daripada
merempuh segala macam halangan. Ini tentunya memerlukan semangat, pengorbanan
dan kesabaran tinggi. Bila tugas dakwah dijalankan seperti sepatutnya, maka
akan lahirlah satu umat yang terpuji di sisi Allah.
Firman Allah S.W.T.
كُنتُمۡ خَيۡرَ
أُمَّةٍ أُخۡرِجَتۡ لِلنَّاسِ تَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَتَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنڪَرِ
وَتُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِۗ وَلَوۡ ءَامَنَ أَهۡلُ ٱلۡڪِتَـٰبِ لَكَانَ خَيۡرً۬ا لَّهُمۚ
مِّنۡهُمُ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ وَأَڪۡثَرُهُمُ ٱلۡفَـٰسِقُونَ
Bermaksud:
“Kamu adalah
umat yang terbaik yang telah dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang
makruf dan mencegah dari yang mungkar serta beriman kepada Allah.” (Surah
al-Imran, ayat 110)
Dimaksudkan umat terbaik menurut Abul Khairi Al-Latifi
dalam bukunya ‘Keruntuhan Martabat Umat Islam’ ialah,
“....
individu-individu dalam umat ini memberi manfaat kepada individu lain”.
Maknanya masing-masing saling nasihat-menasihati dan menjalankan amar makruf
nahi mungkar ikhlas semata-mata kerana Allah.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah S.W.T,
Dalam usaha menerapkan nilai murni dalam masyarakat,
Islam memberi garis panduan cukup sistematik dan terbaik untuk diteladani. Jika
berlaku perbuatan maksiat, maka hendaklah dicegah dan dihalang mengikut ukuran
kemampuan masing-masing.
Rasulullah
SAW bersabda yang bermaksud:
“Barang
siapa di antara kalian melihat perbuatan mungkar, maka cegahlah perbuatan itu
dengan tangannya (kekuasaan), apabila ternyata ia tidak mampu maka cegahlah
dengan lisan (nasihat atau larangan) dan apabila masih juga tidak mampu, maka
hatinya harus mengingkari perbuatan itu, tetapi terakhir ini adalah termasuk
orang yang lemah imannya.”
(Hadis riwayat Muslim)
Dr Afif Abdullah Fattah Thabbarah dalam bukunya Dosa Dalam Pandangan Islam menyatakan:
“Mendiamkan
perbuatan mungkar bererti ikut berdosa, dan dosanya akan dipikul oleh semua
anggota masyarakat, kerana berdiam diri bererti merestui perbuatan itu.”
Di
samping mencegah, agama Islam juga menunjukkan cara bagaimana sebaik-baiknya
manusia menyeru manusia lain (masyarakat/kaumnya) ke jalan yang diredai Allah.
Firman Allah S.W.T.
Firman Allah S.W.T.
ٱدۡعُ إِلَىٰ سَبِيلِ
رَبِّكَ بِٱلۡحِكۡمَةِ وَٱلۡمَوۡعِظَةِ ٱلۡحَسَنَةِۖ وَجَـٰدِلۡهُم بِٱلَّتِى هِىَ
أَحۡسَنُۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعۡلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِۦۖ وَهُوَ أَعۡلَمُ
بِٱلۡمُهۡتَدِينَ
Bermaksud:
“Serulah
manusia ke jalan Tuhanmu, dengan hikmah dan nasihat yang baik dan berdebatlah
(berbincang) dengan mereka secara yang baik.” (Surah an-Nahl, ayat 125)
Allah
menunjukkan tiga cara berdakwah yang perlu sekali dihayati, iaitu menyampaikan
dakwah dengan hikmah. Seterusnya memberi nasihat yang baik dan apabila
berbincang dengan cara yang terhormat, baik terhadap orang Islam sendiri
mahupun bukan Islam
Sidang
Jumaat yang dimuliakan oleh Allah,
Sesungguhnya
masyarakat yang tidak menjalankan amar makruf nahi mungkar sebagai satu
kewajipan, maka akan dilaknat Allah. Kisah kaum yang dilaknati Allah banyak
diceritakan dalam al-Quran.
Mengikut
Imam Ghazali, apabila masyarakat sunyi daripada amar makruf nahi mungkar akan
terkeluar daripada kelompok orang mukmin. Mengulas ayat 71, surah at-Taubah, Firman
Allah S.W.T.
وَٱلۡمُؤۡمِنُونَ
وَٱلۡمُؤۡمِنَـٰتُ بَعۡضُهُمۡ أَوۡلِيَآءُ بَعۡضٍ۬ۚ يَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَيَنۡهَوۡنَ
عَنِ ٱلۡمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤۡتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَيُطِيعُونَ ٱللَّهَ
وَرَسُولَهُ ۥۤۚ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ سَيَرۡحَمُهُمُ ٱللَّهُۗ إِنَّ ٱللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيم۬
Maksudnya:
Dan orang-orang
yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi
setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada
berbuat kejahatan dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta
taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah;
sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana
Kemudian
beliau mengulas dengan mengatakan:
“Apakah
anda belum memahami ayat ini? Ayat itu mengatakan bahawa siapa saja yang tidak
mahu menjalankan amar makruf nahi mungkar, bererti ia telah keluar daripada
golongan orang beriman. Oleh kerana perbuatan amar makruf nahi mungkar adalah
ciri khas dan sifat umat Islam.”
Rasulullah
SAW pernah menegaskan yang bermaksud:
“Suatu kaum
yang melakukan perbuatan maksiat, kemudian mereka tidak mahu mencegahnya
padahal mereka mampu bertindak, maka Allah pasti akan menurunkan seksa-Nya
kepada mereka.” (Hadis
riwayat Abu Daud dan Tirmizi)
Jemaah
Solat Jumaat yang dirahmati Allah s.w.tImam Ali as. menekankan bahawa
jihad memiliki banyak cabang, salah satunya adalah amar makruf nahi munkar, dan bahawa jihad memiliki perbagai tahapan, salah satunya ialah seseorang yang hatinya menolak kemungkaran, lisannya memerintahkan kebajikan dan melarang keburukan, kemudian ia berusaha untuk menahan perilaku buruk selainnya dengan tangan dan tindakan, maka ia termasuk golongan yang telah sampai pada derajah tertinggi jihad, kerana jihad di jalan Allah meliputi amar makruf nahi munkar, dan yang belakangan ini merupakan salah satu bahagian dari jihad yang bertahap-tahap. Tentunya, tahapan yang lebih tinggi memiliki keutamaan lebih berbanding dengan tahapan-tahapan di bawahnya.
Akhirnya, marilah kita merenung
sejenak dan semak salah satu kata mutiara Imam Ali as: “Jihad di jalan Allah melalui amar makruf nahi munkar ibarat air ludah di tengah gelombang samudra". Inilah perbandingan indah antara jihad lembut dan jihad tegas. Keduanya dalam kategori jihad, hanya yang satu lebih utama berbanding yang lain
Wallahu ‘Alam
No comments:
Post a Comment