ANTARA KASIH DAN NAUNGAN
PENDIDIKAN
ORANG ASLI DI
PARLIMEN SEMBRONG KUANG JOHOR
DR. RAFIUDDIN AFKARI
Pensyarah Kanan
Jabatan Pengajian Islam dan Sains
Sosial
Fakulti Sains, Teknologi dan
Pembanguinan Insan
Universiti Tun Hussein Onn
Malaysia
A PENDAHULUAN
Pendidikan
merupakan satu aspek penting dalam pembangunan sesebuah kaum mahupun negara.
Tanpa pendidikan, sesebuah kaum atau negara tidak akan membangun. Lantaran itu,
melihat dari sudut pendidikan anak-anak orang asli perlu untuk dibawa ke tengah
seiring dengan pendidikan di bandar-bandar. Taraf pendidikan orang asli kian
meningkat dek masa. Kesedaran ibu bapa yang berasal dari orang asli ini
meningkat tatkala pembangunan yang pesat di bandar-bandar membuatkan mereka
terasa ingin bersaing dengan orang luar.
Mereka juga sedar akan kepentingan pendidikan untuk
generasi akan datang yang akan diwarisi oleh anak – anak mereka sendiri. Namun
begitu, perkembangan pelajar orang asli agak lambat kerana mereka hanya
mengharapkan sekolah yang berdekatan sahaja. Ibu bapa di rumah tidak dapat
membantu banyak dalam pelajaran anak - anak kerana ibu bapa sendiri mengambil
perhatian dalam hal pendidikan awal anak-anak .
Pendedahan demi pendedahan yang dilakukan oleh
kerajaan dan juga badan-badan Non-Government Organization (NGO) di perkampungan
orang asli di sini nyata memberi impak tatkala berdasarkan kaji selidik yang
pihak kami lakukan menunjukkan bahawa kesedaran orang asli berkaitan isu
pendidikan meningkat dengan mendadak. “ Semua anak-anak sini perlu ke sekolah,
belajar di sekolah. Kalau mereka tak ke sekolah, bagaimana dengan masa depan
mereka? Sekarang ini, semua perlukan pelajaran. “ ujar salah seorang Tok Batin
daripada salah sebuah kampung yang kami lawati .
Pendidikan membawa kepada peningkatan kesedaran
pembangunan dalam sesuatu kampung. Apa yang boleh dilihat, pembangunan yang
dibangunkan oleh kerajaan di bandar akan memberi kesan kepada kampung orang
asli yang tahap pendidikannya meningkat. Hal ini demikian kerana pendidikan di
sekolah dan juga pendedahan kepada orang luar membuatkan mereka ingin bersaing
dengan lebih hebat lagi dan menginginkan kemajuan kaum mereka.
B. STATISTIK PENDIDIKAN MASYARAKAT ORANG
ASLI (10 KAMPUNG)
Berdasarkan
statistik dan kajian yang dijalankan di 10 buah kampung, ternyata bahawa
masyarakat orang asli lebih tertumpu kepada pendidikan di peringkat pra sekolah
dan sekolah rendah. Hal ini kerana kesedaran terhadap pendidikan awal anak-anak
telah meningkat berdasarkan rajah di bawah ini.
Berdasarkan
Rajah 1, Kampung Sungai Peroh mempunyai ramai pelajar di peringkat pra sekolah.
Manakala di Kampung Belasau dan Kampung Seri Kenangan tiada pelajar di
peringkat ini. Dalam Rajah 2 pula, jumlah pelajar peringkat rendah di Kampung
Pengkalan Tereh adalah yang tertinggi berbanding 9 buah kampung yang lain. Di
Kampung Seri Kenangan pula, masih tiada lagi yang menuntut di peringkat rendah.
Rajah
1
Rajah
2
Bagi peringkatan sekolah menengah pula, bilangan
pelajar yang menuntut di peringkat ini tidak ramai. Berdasarkan statistik,
Kampung Punjut menunjukkan jumlah pelajar yang paling ramai menuntut di
peringkat ini berbanding kampung lain. Kampung Air Pasir mencatatkan bilangan
pelajar yang paling rendah. Manakala di Kampung Sungai Pucur, Belasau dan Kuala
Sengka tiada pelajar yang menuntut di peringkat sekolah menengah.
Dalam peringkat sekolah menengah, terdapat dua orang
pelajar masyarakat orang asli yang
berjaya memperoleh 7A 1B 1C dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2011. Ini
membuktikan bahawa masyarakat orang asli juga mampu mencapai kejayaan seperti
pelajar cemerlang yang lain.
Rajah 3
Dalam kajian yang dijalankan, hanya seorang sahaja yang menuntut di IPT. Pelajar tersebut berasal dari Kampung Sungai Peroh yang masih menuntut di sebuah IPT di Kedah.
Setakat ini kajian mencatatkan seramai 3 orang dari
masyarakat orang asli yang telah selesai menuntut di IPT dan ia didominasi oleh
pelajar perempuan. Dua daripada lepasan IPT tersebut berasal dari Kampung
Pengkalan Tereh dan seorang lagi berasal dari Kampung Sri Tanjung. Ini
menunjukkan bahawa masyarakat orang asli juga mampu ke menara gading menggapai
kejayaan seterusnya menjadi kebanggaan masyarakatnya.
Rajah 4
C CABARAN
Pendidikan
pada masa kini amat penting untuk dikuasai oleh semua lapisan masyarakat supaya
negara pada masa akan datang berada di bawah pimpinan yang berpendidikan lagi
berkaliber dan berdaya saing di persada antarabangsa. Banyak usaha yang telah
dilakukan oleh pihak kerajaan untuk meningkatkan taraf pendidikan masyarakat
Malaysia. Kerajaan sedar akan kadar pendidikan dalam kalangan masyarakat orang
asli agak ketinggalan berbanding masyarakat lain yang hidup di bandar. Oleh itu,
satu transformasi dilakukan oleh kerajaan terhadap pendidikan golongan ini
supaya mereka juga seiring dengan pembangunan negara dan mampu bersaing dengan
masyarakat luar. Terdapat pelbagai kerjasama antara Jabatan Kemajuan Orang Asli
(JAKOA) dan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) untuk meningkatkan taraf
pendidikan orang asli. Antara usaha yang diambil oleh dua jabatan ini adalah
dengan penubuhan Jabatan Kemajuan Masyarakat (JKM) untuk pendidikan pra
sekolah, mengadakan kursus kesedaran untuk masyarakat orang asli dan
sebagainya. Usaha – usaha yang dilakukan oleh kerajaan ini adalah untuk menarik
minat masyarakat orang asli terhadap pendidikan sekali gus menaikkan taraf
hidup mereka setanding dengan masyarakat luar. Namun begitu, terdapat beberapa
kekangan terhadap pendidikan orang asli menyebabkan orang asli pada masa kini
masih jauh ketinggalan di belakang walaupun pelbagai usaha telah diambil. Persoalannya, apakah cabaran –
cabaran yang wujud apabila masyarakat orang asli menginginkan ilmu, sewaktu
mereka kehausan ilmu?
Antara cabaran yang dihadapi oleh masyarakat orang asli pertama ialah kurangnya kesedaran ibu bapa terhadap pendidikan awal anak – anak mereka. Hal ini kerana masyarakat orang asli telah terbiasa dengan kehidupan dan aktiviti seharian mereka di rumah. Masyarakat orang asli masih lagi mengamalkan konsep sara diri masih diteruskan oleh segelintir Orang Asli. Lantas itu, pendidikan formal tidak ditumpukan sepenuhnya kerana segelintir masyarakat Orang Asli beranggapan menyara diri itu sudah mencukupi untuk menampung kehidupan seharian mereka. Oleh itu mereka fikirkan pendidikan formal tidak diperlukan untuk menampung hidup mereka kerana mereka boleh menyara diri mereka sendiri dengan menggunakan cara tersebut. Ceramah kesedaran telah dilakukan oleh agensi – agensi terbabit namun tiada sambutan yang menggalakkan dari orang asli. Kampung Belasau umpamanya, pernah diadakan ceramah kesedaran tetapi tiada sambutan dari penduduk kampung tersebut. Hanya 4 dari 51 orang jumlah penduduk yang hadir menyebabkan mereka kurang informasi terhadap pendidikan masa kini dan seterusnya membuatkan mereka tertinggal dalam arus pembangunan pendidikan negara.[1]
Cabaran kedua yang dihadapi oleh masyarakat orang asli ialah kemudahan infrastruktur yang tak seberapa menyebabkan mereka sukar untuk menjalani liku - liku kehidupan untuk menuntut ilmu. Contohnya ,bekalan elektrik, pengangkutan dan sebagainya. Di Kg Belasau tiada bangunan sekolah dibina kerana keluasan tanah tidak mencukupi untuk membina kawasan persekolahan. Seterusnya sistem pengangkutan yang kurang menyenangkan bagi pelajar pergi balik ke sekolah terutamanya bagi mereka yang bersekolah jauh dari kampung halaman.
Ketiga, ibu bapa mengharapkan
tenaga pengajar semata – mata untuk menyediakan pendidikan yang sempurna kepada
anak – anak mereka. Hal ini kerana ibu bapa sendiri tidak mendapat pendidikan
awal di usia muda mereka. Oleh itu, ibu bapa hanya mengharapkan guru – guru di
sekolah sahaja untuk membimbing anak-anak. Di samping itu, ibu bapa dari
perkampungan orang asli juga kurang bergiat aktif dalam aktiviti di sekolah anak – anak mereka
seperti menghadiri mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) lantas
menyebabkan ibu bapa mereka kurang mengetahui tentang perjalanan aktiviti anak
– anak mereka di sekolah dan kurang pendedahan dengan dunia luar.[2]
Keempat, persekitaran juga mempengaruhi anak – anak orang asli ini untuk mendapatkan pelajaran di sekolah. Mereka telah lama terdedah dengan orang – orang yang lebih dewasa yang bekerja sendiri tanpa perlu ke sekolah. Pendedahan mereka pada dunia juga terhad lantas membuatkan mereka kurang berminat terhadap dunia pendidikan yang sepatutnya mereka tempuh ketika di umur begitu. Di samping itu, gejala sosial mempengaruhi akan persekitaran mereka ini juga dapat menjejaskan pendidikan mereka. Gejala sosial ini datangnya dari masyarakat luar ataupun warga asing seperti Indonesia, Bangladesh dan sebagainya yang bermastautin di perkampungan orang asli untuk bekerja sebagai buruh .Kebiasaannya, di perkampungan orang asli adalah bebas dari segala gejala sosial seperti kes pembuangan bayi, zina dan sebagainya.[3]
Kelima, Faktor kewangan merupakan salah satu cabaran kepada pendidikan orang asli untuk meneruskan perjuangan dalam arena pendidikan. Walaupun mereka dibantu oleh JAKOA umpamanya, namun bantuan yang dihulurkan itu tidaklah mencukupi untuk menampung seluruh perbelanjaan pendidikan anak – anak dan menyebabkan hasrat murni untuk menghantar anak – anak mereka ke sekolah hanya tinggal sebagai mimpi. Akhirnya, semangat ingin belajar terkubur begitu sahaja.[4]
D KESAN
Masyarakat luar sering kali
menganggap masyarakat orang asli ini
mundur dari segi pendidikan. Itu cuma anggapan masyarakat yang tidak pernah
mendekati masyarakat orang asli ini.
Orang asli bukan ditakuk lama lagi. Itu merupakan tanggapan mereka yang
pernah menjejaki perkampungan orang asli.
Masyarakat luar seperti mahasiswa Universiti Teknologi Malaysia menjejaki
perkampungan orang asli ini sedikit sebanyak memberi kesedaran kepada mereka tentang pendidikan.
Selain itu
juga, kemasukan mahasiswa ke perkampungan orang asli ini memberi impak kepada kesedaran
ibu bapa terhadap pendidikan anak-anak. Pada zaman dahulu, kedua ibu bapa
berasa hairan sekiranya anak mereka pergi ke sekolah. Namun dewasa ini mereka tidak merasainya lagi
akan tetapi ada hukum tidak rasmi yang membenarkan anak mereka untuk membuat
keputusan sendiri sama ada ingin belajar ataupun tidak. Hukum ini dipanggil ‘Hukum Sayet’.[5]
Kesedaran ibu
bapa ini merupakan peranan penting bagi melahirkan seorang modal insan yang
berkualiti dan mengubah nasib sekeluarga. Statistik menunjukkan pendidikan awal
lebih ramai berbanding pendidikan yang lain. Dengan ini kita dapat membuat
kesimpulan bahawa ibubapa sudah mempunyai kesedaran penting terhadap pendidikan
pada zaman globalisasi ini. Memberi pendidikan awal kepada kanak-kanak mampu
memupuk modal insan yang mampu menghalang cabaran pada masa akan datang seperti
kes pelacuran, ketagihan alkohol, ketagihan dadah dan lain-lain yang berkaitan
dengannya.[6] Melatih kanak-kanak dari peringkat awal juga boleh meransang minda mereka supaya belajar sesuatu benda baru yang boleh
meningkatkan kualiti diri, masyarakat, bangsa dan negara.
Pada masa ini ,
statistik juga menunjukkan bahawa bilangan pelajar yang menuntut di peringkat
menengah lebih kurang berbanding di peringkat rendah. Hal ini kerana terdapat
segelintir remaja yang tiada kesedaran pentingnya pendidikan, justeru itu
mereka tidak mampu meneruskan pembelajaran di peringkat seterusnya. Selain itu,
perhatian ibu bapa terhadap pendidikan anak mereka semakin kurang diberi
perhatian. Hal ini disebabkan hukum Sayet yang membenarkan anak membuat
keputusan sendiri. Seramai 36 orang pelajar yang menuntut di peringkat menengah
bagi 10 buah kampung masyarakat orang
asli. Pelajar-pelajar yang kini menuntut di peringkat menengah sebenarnya sudah
mempunyai kesedaran terhadap pendidikan dan mereka ingin mengubah corak
kehidupan mereka.
Setiap pelajar
tingkatan 5 yang menduduki peperikasaan Sijil Pelajaran Malaysia berusaha gigih
untung mendapat keputusan yang cemerlang dalam
peperiksaan tersebut, akan tetapi tidak mustahil mereka tidak mendapat
keputusan cemerlang. Ini mungkin disebabkan factor-faktor kecuaian ketika
menjawab. Perkara seperti ini boleh dielakkan sekiranya berhati-hati. Jantung
berdegup kencang di saat setiap
pelajar menanti tarikh keputusan
peperiksaan yang tinggal beberapa hari lagi untuk dikeluarkan oleh Lembaga
Peperiksaan Malaysia(LPM). Apabila sudah sampai waktu yang dinanti-nantikan,
ada segelintir pelajar akan duduk kesepian meratapi slip peperiksaan mereka.
Mereka yang mendapat keputusan cemerlang akan merasa perngorbanan masa lalu
amat berbaloi. Perkara ini merupa kan lumrah kehidupan seorang pelajar tidak
kira dari semua bangsa termasuklah masyarakat orang asli. Bagi mereka yang
mendapat keputusan cemerlang akan menyambung pelajaran di IPT.
Menuntut di
mana-mana Institusi Pengajian Tinggi (IPT) adalah sesuatu yang membanggakan
dalam sesebuah keluarga. Masyarakat orang asli Parlimen Sembrong juga tidak kurang hebatnya kerana terdapat
wakil dari kalangan mereka yang masih menuntut dan ada juga yang telah
menamatkan pengajian dengan cemerlang. Walaupun jumlah pelajar orang asli yang
sedang menuntut dan lepasan IPT tidak ramai, mereka tidak pernah mensia-siakan
usaha gigih mereka. Malah mereka membantu generasi baru dengan memberi suntikan
semangat kepada mereka walaupun usaha tersebut kecil mata memandang tetapi
nilai dan pengajarannya besar buat generasi yang akan datang. Hal ini
menunjukkan bahawa semangat ingin menggapai kejayaan hingga ke menara gading
dapat dikongsi bersama dan menjadi ikutan para anak muda di perkampungan
masyarakat orang asli masa kini. Seterusnya menjana prestasi pendidikan dalam
masyarakat orang asli. Selain itu mahasiswa di kalangan orang asli ini menjadi
‘role model’ kepada masyarakat mereka. Sedikit sebanyak mampu meningkatkan
kegigihan mereka untuk tekun belajar dan
mencapai keputusan yang cemerlang.
Pada era
globalisasi ini, tanggapan yang sinis kepada golongan yang tidak mempunyai
pendidikan tinggi ini terlampau banyak. Sebenarnya tanggapan mereka ini
merupakan tanggapan manusia minda ketiga. Setiap ciptaan mempunyai kelebihan
dan kelemahan. Kadangkala kelebihan seseorang itu tidak terdapat dalam bidang
akademik, mereka lebih berkebolehan dalam bidang kemahiran. Masa kini bidang
kemahiran mempunyai harga yang tinggi dalam pasaran pekerjaan dewasa ini. Hal
ini dapat dibuktikan dalam sektor industri dan memerlukan tenaga kerja yang
mahir dari aspek kemahiran. Dengan ini kerajaan menaiktaraf Pendidikan Teknik
dan Vokasional. Seterusnya pertukaran sekolah vokasional kepada kolej
vokasional telah membuktikan transformasi pendidikan negara. Masyarakat orang
asli tidak dikecualikan untuk melibatkan diri dalam transformasi pendidikan
ini. Seperti sedia maklum, golongan orang asli ini merupakan antara golongan
yang kurang berminat dalam akademik, akan tetapi mereka berkebolehan dalam
bidang kemahiran.
Oleh itu, kerajaan
menubuhkan Giatmara yang merupakan
Institut Pendidikan Mara. Institut ini menekan pembelajaran dari segi
kemahiran. Apa yang kita sedia maklum teori yang diajar di IPT sebanyak 70 peratus dan pratikal sebanyak 30 peratus. Manakala di
Giatmara amat berbeza sekali, mereka menekan pratikal daripada teori. Di
Malaysia terdapat banyak cawangan Giatmara dan salah satu daripadanya merupakan
Giatmara yang dikhususkan untuk Orang Asli. Sehubungan dengan itu, kita dapat
membuktikan bahawa orang asli tidak juga ketinggalan dalam bidang kemahiran.
Oleh itu kita tidak boleh berangapan bahawa orang asli tidak mempunyai
kemahiran. Dapat dibuktikan di sini ialah wujudnya sebuah bengkel membaiki
kereta di kampong Sedohok, Parlimen Sembrong. Ini memberi impak yang positif
kepada masyarakat orang asli dan memberi satu peningkatan ekonomi kepada
pemilik bengkel. Selain itu, ia boleh menjadi tauladan atau batu lonjatan
kepada masyarakat untuk membuat anjakan paradigma untuk mengubah ekonomi
keluarga meraka dan sekiranya masyarakat disana mengikut jejak langkah ini,
harapan kerajaan untuk membasmi kemiskinan akan tercapai.
Pendidikan sukan tidak asing lagi dengan
masyarakat dewasa kini. Subjek Pendidikan Jasmani dan Kesihatan merupa satu
medium sukan di sekolah. Subjek ini juga turut diajar di sekolah yang terletak
di perkampungan orang asli. Dengan wujudnya subjek ini para pelajar dapat
mempelajari pelbagai sukan. Selain itu mereka dapat mengurangkan tekanan
pembelajaran di dalam kelas. Selain itu,
apabila subjek ini diwujudkan bakat-bakat yang tersedia ada didalam diri para
pelajar dapat dicungkil serta diasah sehingga menjadi seorang atlet yang
berjaya. Dewasa ini sukan renang kurang di pelopori oleh pelajar akan tetapi
sekolah-sekolah yang terdpat di perkampungan orang asli seperti Sekolah Rendah
Sedohok dan Sekolah Rendah Pengkalan Tereh telah mewujudkan sukan renang ini.
Dua sekolah yang berada di Parlimen Sembrong ini telah mengambil langkah
proaktif untuk mengasah bakat para pelajar mereka. Para pelajar dari kalangan
orang asli ini sudah mahir berenang tetapi mereka tidak mengetahui
teknik-teknik berenang, justeru itu pihak sekolah telah melatih para pelajar
mereka dengan teknik-teknik berenang yang sedia ada. Percapaian dari sukan
renang dalam kalangan orang asli ini amat memberangsangkan. Ini dibuktikan
dalam MSSM daerah Kluang. Kedua-dua sekolah ini telah melopori Sukan renang peringkat Sekolah daerah Kluang.
Dengan ini nama masyarakat orang asli akan meningkat naik dalam arena sukan
renang. Pada masa akan datang, kemungkinan besar sukan ini dipelopori oleh
masyarakat orang asli.
E PERANAN DAN PERHATIAN KERAJAAN
Sebahagian
daripada perkampungan masyarakat Orang Asli di bawah Parlimen Sembrong Kluang
terletak berhampiran dengan bandar iaitu kira-kira 30 minit.
Manakala,sebahagian pula terletak berjauhan dengan bandar. Walaupun jauh dari
bandar, perkampungan masyarakat Orang Asli ini berdekatan dengan pekan kecil
yang wujud di sekitar perkampungan tersebut. Kemudahan harian masyarakat Orang
Asli boleh diperolehi di pekan yang berhampiran. Memandangkan jarak antara
bandar dan perkampungan masyarakat Orang Asli yang jauh, pihak kerajaan telah
menyediakan kemudahan sistem pengangkutan bagi memudahkan pergerakan dari
kampung ke bandar. Pihak kerajaan seperti Pejabat Daerah Kluang telah
menyediakan jalan tar dalam beberapa kampung. Antaranya Kampung Pengkalan Tereh
yang disediakan pada tahun 2002 dan diperbaharui pada tahun 2004. Seterusnya,
di Kampung Sri Tanjung juga mendapat bantuan kerajaan yang sama pada tahun
2003. Pada tahun 2004 pula,Kampung Sedohok menerima bantuan jalan tar dari
pihak Pejabat Daerah Kluang. Selain itu,Kampung Sungai Peroh dan Kampung Punjut
turut menerima bantuan dari pihak yang sama pada tahun 2005. Manakala, Kampung
Air Pasir dan Kampung Kuala Sengka pula menerima bantuan jalan tar dari Jabatan
Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) pada tahun 2005.[7]
Dengan adanya kemudahan jalan tar
dalam kampung, para pelajar dan para guru di perkampungan masyarakat Orang
Asli mendapat keselesaan dari aspek
pengangkutan terutamanya para pelajar yang menuntut di sekolah menengah di
bandar. Bagi pelajar pra sekolah dan sekolah rendah pula, tidak menjadi masalah
bagi mereka. Hal ini kerana, sekolah rendah dan tabika terdapat hampir di
setiap kampung. Sesungguhnya pihak kerajaan tidak mengabaikan keperluan
pendidikan masyarakat Orang Asli supaya golongan ini tidak ketinggalan dalam
arus kemajuan pendidikan. Di Kampung Punjut, pihak JHEOA telah membina
kemudahan bangunan Tabika pada tahun 1998. Manakala,Kampung Air Pasir menerima
kemudahan yang sama dari KEMAS pada tahun 1999. Pada tahun 2002 pula, bangunan
Tabika KEMAS mula dibuka untuk pelajar pra sekolah di Kampung Sungai
Peroh. Pihak kerajaan seperti
Kementerian Pelajaran Malaysia juga turut tidak ketinggalan dalam menyediakan
kemudahan pendidikan, Sekolah Kebangsaan Rendah di Kampung Sedohok pada tahun
2001. Pada tahun 2004 pula, bangunan Tabika KEMAS telah diwujudkan di kampung
yang sama.[8]
Dari aspek tenaga pengajar pula,
kemudahan ditekankan dari segi rumah kediaman guru dan pengangkutan guru ke sekolah.
Hal ini penting demi memberikan keselesaan dalam menjalani sesi pengajaran dan
pembelajaran antara guru dan juga pelajar masyarakat Orang Asli. Rumah guru
tabika telah dibina oleh pihak JHEOA di Kampung Sungai Peroh dan Kampung Punjut
pada tahun 1998. Di Kampung Air Pasir pula, rumah guru tabika telah dibangunkan
pada tahun 1999 oleh JHEOA. Kampung Pengkalan Tereh pula mendapat kemudahan
rumah guru tabika pada tahun 2002 dari pihak JHEOA. Sebelum mereka bergelar
guru di perkampungan Orang Asli tersebut, mereka telah dihantar untuk menjalani
kursus intensif bagi membiasakan mereka dengan persekitaran dan kehidupan
masyarakat Orang Asli. Selain tenaga pengajar dari luar, golongan masyarakat
Orang Asli yang berkelayakan turut dipanggil untuk berkhidmat di
sekolah-sekolah perkampungan yang ada. Hasil temubual dengan Tok Batin Halim
dari Kampung Sedohok, beliau mengatakan bahawa pendekatan pendidikan melalui
masyarakat Orang Asli itu sendiri lebih memudahkan dari aspek penyampaian ilmu
secara komunikasi dua hala. Hal ini penting kerana penerimaan seseorang pelajar
bergantung kepada cara pengajaran pendidiknya.[9]
Sesi pembelajaran dan pengajaran
tidak berjalan dengan lancar sekiranya kemudahan asas tidak mencukupi. Hal ini
kerana kemudahan asas seperti air dan elektrik merupakan elemen penting dalam
hidup bermasyarakat. Kemudahan air yang diperolehi telah mempengaruhi kesihatan
masyarakat Orang Asli khususnya para pelajar dan juga guru. Kebanyakan sumber
air yang digunakan untuk kegunaan domestik datang dari perigi dan sungai yang
berdekatan. Hal ini sedikit sebanyak agak membimbangkan kerana rata-rata punca
air tersebut tidak terjamin dari aspek kebersihan. Oleh yang demikian, pihak
kerajaan telah mengambil inisiatif untuk menyalurkan bekalan air bersih kepada
beberapa perkampungan masyarakat Orang Asli yang berdekatan dengan bandar.
Antara kawasan yang mendapat bekalan air bersih dari Syarikat Air Johor (SAJ)
iaitu Kampung Punjut, Kampung Pengkalan Tereh, Kampung Sri Tanjung dan Kampung
Seri Kenangan. Manakala, Kampung Sedohok dibekalkan oleh Kementerian Kemajuan
Luar Bandar dan Wilayah (KKLBW). Sesi
pembelajaran dan pengajaran pada dewasa ini banyak mengaplikasikan penggunaan
perkakas elektrik sebagai medium. Hal ini mampu merealisasikan impian kerajaan
dalam meningkatkan taraf pendidikan negara melalui penggunaan kemudahan seperti
komputer riba dan projektor di sekolah-sekolah. Selain itu,mampu meningkatkan
ilmu pengetahuan dalam bidang teknologi maklumat kepada para pelajar serta
guru. Oleh itu, beberapa pihak telah berganding bahu dalam menyalurkan bekalan
elektrik kepada perkampungan masyarakat Orang Asli bak kata pepatah berat sama
dipikul, ringan sama dijinjing. Kampung Sungai Pucur telah mendapat bekalan
elektrik berbentuk generator dari JHEOA. Manakala, Kampung Sungai Peroh
dan Kampung Berasau mendapat bekalan
elektrik berbentuk solar dari pihak KKLBW dan perkampungan selebihnya
dibekalkan oleh Tenaga Nasional Berhad (TNB).
Persekitaran semasa sesi pembelajaran dan pengajaran
memainkan peranan penting untuk mewujudkan suasana yang kondusif. Kita sedia
maklum persekitaran yang kondusif mampu menjana prestasi yang cemerlang
seseorang pelajar. Oleh yang sedemikian, pihak Kementerian Pelajaran Malaysia
telah menyediakan sekolah rendah berasrama bagi kesenangan para pelajar.
Sesebuah sekolah seperti di Kampung Pengkalan Tereh dan Kampung Sedohok
merupakan sekolah yang menggabungkan para pelajar dari beberapa buah kampung
yang berdekatan. Hal ini bukan sahaja membantu para guru dalam menjalankan
pemantauan terhadap pendidikan pelajar malah memudahkan para ibu bapa kerana
mereka sudah tidak perlu lagi berulang-alik untuk menghantar dan mengambil
anak-anak dari sekolah. Selalunya, anak-anak mereka yang tinggal di asrama akan
pulang ke rumah pada hujung minggu. Keselesaan dari segi pengangkutan juga
diberi perhatian apabila van disediakan untuk mengambil para pelajar dari
kampung-kampung yang jauh.[10]
Iltizam negara dalam membangunkan masyarakat Orang
Asli menerusi pendidikan semakin terserlah apabila peluang yang menjuruskan
kepada memajukan taraf pendidikan mereka semakin meluas. Antara peluang yang
ditawarkan oleh kerajaan iaitu tawaran melanjutkan pengajian ke peringkat
pra-diploma UiTM di bawah Program Mengubah Destini Anak Bangsa (MDAB). Program
ini ditawarkan kepada pelajar Orang Asli yang memenuhi syarat am universiti
serta syarat khas universiti. Syarat-syarat yang dikehendaki ini bersesuaian
dengan pencapaian akademik bagi masyarakat Orang Asli. Hal ini jelas
menunjukkan kerajaan tidak melupakan masyarakat Orang Asli dan mereka harus
dibawa bersama dalam membangunkan agenda negara.
Usaha dalam memacu negara ke arah kemajuan
seringkali dikaitkan dengan peningkatan taraf pendidikan. Bagi negara yang
sedang membangun, tenaga belia amat diperlukan. Mereka bukan sahaja pewaris
tampuk kepimpinan negara pada masa akan datang malah mereka juga merupakan
landasan utama untuk negara melakukan anjakan paradigma ke arah negara maju
yang setanding dengan negara dunia pertama. Masyarakat Orang Asli turut tidak
dikecualikan oleh pihak kerajaan dalam membangunkan pendidikan negara justeru
kita tidak boleh sewenang-wenangnya beranggapan bahawa masyarakat Orang Asli
ketinggalan dalam pendidikan negara. Hal ini jelas terbukti dengan penawaran untuk melanjutkan pengajian ke Institut
Pengajian Tinggi (IPT) Luar Negara tajaan Majlis Amanah Rakyat (MARA) bagi
pelajar cemerlang Orang Asli. Walaupun kebanyakan sekolah di petempatan
Orang Asli masih dalam keadaan daif dari aspek tenaga pengajar,kurikulum dan
pembangunan prasarana namun perkara ini tidak menghalang masyarakat Orang Asli
mencapai kejayaan dalam pendidikan. Menurut
Tok Batin Ogeh, 98 tahun, yang
merupakan pemimpin masyarakat Orang Asli Kampung Sungai Peroh, mengatakan
bahawa terdapat seorang ahli masyarakat dan juga merupakan anak saudaranya yang
sedang menuntut di IPT di Kedah. Perkara ini jelas membuktikan kesediaan dan
keterbukaan masyarakat minoriti ini dalam mendukung cita-cita negara walaupun
yang berjaya itu tidak banyak dari segi kuantiti.
Bagi mempelbagaikan pengetahuan yang sedia ada, pihak kerajaan telah menyediakan pendidikan dalam bidang kemahiran yang terbuka kepada semua golongan termasuk golongan masyarakat Orang Asli. Pendidikan ini diwujudkan bagi menbantu golongan lepasan sekolah yang tidak mampu untuk meneruskan pengajian ke peringkat seterusnya kerana masalah kewangan dan juga kurang minat untuk belajar ataupun lebih berminat untuk bekerja tetapi tiada kemahiran dalam bidang-bidang tertentu. Para pelajar lepasan dari masyarakat Orang Asli yang tidak mampu meneruskan pengajian di sekolah menengah dan institusi-institusi pengajian tinggi dapat merebut peluang kerjaya menerusi pendidikan kemahiran ini. Badan kerajaan seperti MARA telah menubuhkan institusi pendidikan MARA iaitu Giatmara untuk membantu masyarakat Orang Asli selain membantu masyarakat luar. Melalui institusi ini, pelbagai bidang kemahiran telah ditawarkan. Misalnya, di Giatmara Damansara Damai Selangor membuka peluang khusus kepada masyarakat Orang Asli sahaja untuk mendapat pendidikan kemahiran dalam bidang Teknologi Automotif, Teknologi Baikpulih dan Mengecat Kenderaan serta Teknologi Motosikal. Selepas menamatkan kursus, para peserta ditawarkan untuk menyertai bengkel inkubulator. Bengkel inkubulator ini merupakan pendedahan awal kepada dunia perniagaan dan juga bidang kerjaya kepada para peserta. Perjalanan bengkel ini adalah selama 6 bulan dan peserta dibayar elaun sebanyak RM1200. Pihak MARA memudahkan urusan pinjaman dari segi kewangan sekiranya mereka ingin membuka sesuatu perniagaan. Menurut pemimpin masyarakat Orang Asli Kampung Sedohok, terdapat segelintir penduduk yang bergiat aktif dalam membuka perusahaan bengkel automotif. Intihanya, pendidikan kemahiran yang seperti ini bukan sahaja mampu meningkatkan taraf hidup mereka namun juga membuka peluang kepada mereka untuk turut serta menyumbang inovasi kepada masyarakat dan negara dalam bidang yang diceburi.
F SOLUSI
Setiap
masalah pasti ada penyelesaiannya. Jadi , pihak kami mempunyai beberapa
cadangan untuk mengatasi beberapa cabaran yang dihadapi. Cabaran – cabaran ini
dihadapi oleh orang asli dalam kehidupan seharian juga dalam merealisasikan
impian anak-anak untuk mendapatkan pelajaran.
Pihak kerajaan mahupun badan bukan kerajaan (NGO) perlu mengambil langkah proaktif bagi meningkatkan kesedaran ibu bapa akan pentingnya pendidikan kepada anak – anak. Pendidikan yang akan menentukan masa depan serta hala tuju orang asli pada masa hadapan. Sesungguhnya peredaran masa memerlukan setiap masyarakat di muka bumi ini mempunyai ilmu yang cukup untuk menjalani kehidupan seharian. Tanpa pendidikan, orang asli kemungkinan ditindas oleh mereka-mereka yang tidak bertanggungjawab. Kemungkinan mereka akan ditipu malah tanah juga tergadai. Tiada siapa lagi boleh membantu andai perjanjian telah ditandatangani secara sah di sisi undang-undang oleh mereka. Faktor persekitaran juga akan berubah dengan meningkatnya kesedaran penduduk orang asli untuk berubah menjadi lebih baik dan memperbaiki corak kehidupan mereka.
Infrastruktur yang tidak lengkap di kediaman orang asli ini sedikit sebanyak memberi impak akan pendidikan anak-anak. Jadi, bagi masalah ini, penyelesaian seperti penurapan jalan akan lebih memudahkan mereka bergerak ke sekolah dalam keadaan yang selesa. Bukan sahaja kepada pihak kerajaan, malah kepada rakyat Malaysia yang sesungguhnya memang terkenal dengan sifat dermawan, boleh memberi bantuan kepada kampung-kampung yang masih lagi menggunakan jalan tanah merah. Tatkala hujan membasahi bumi, fikirlah kita, betapa susahnya mereka untuk keluar ke pekan untuk ke sekolah dengan keadaan jalan yang sukar untuk dilalui oleh kenderaan biasa seperti motor dan kereta.
Berdasarkan pemerhatian, ibu bapa daripada keluarga orang asli ini tidak berminat untuk bergiat aktif dalam PIBG sekolah anak-anak mereka. Berkemungkinan mereka tidak tahu ataupun sibuk dengan urusan masing-masing untuk mencari rezeki kerana seperti yang kita tahu kebanyakan daripada mereka ini masih mengamalkan sara diri. Jadi, saranan kepada pihak sekolah khususnya pihak PIBG untuk mengajak ibu bapa orang asli ini supaya lebih dekat dengan sekolah . Contohnya, adakan aktiviti yang melibatkan mereka untuk ke sekolah yang bakal menarik minat untuk mereka bersama-sama dengan pihak sekolah melalui PIBG bagi meningkatkan lagi nama sekolah serta prestasi anak – anak. Natijahnya, kesedaran ibu bapa akan meningkat juga perhubungan mereka dengan dunia luar akan lebih baik malah bakal memberikan impak kepada pembangunan perkampungan orang asli itu sendiri.
Kewangan merupakan salah satu faktor kepada
pendidikan orang asli. Walaupun banyak bantuan diberikan oleh kerajaan, namun
bantuan ini masih belum cukup. Peruntukan tambahan diperlukan daripada setiap
pihak khususnya kerajaan ataupun pihak-pihak tertentu terutama kepada pelajar
yang menyambung pelajaran ke peringkat menengah. Hal ini kerana jarak antara
rumah mereka dengan sekolah agak jauh dan kesukaran dalam berkomunikasi
membataskan lag perhubungan dengan ibu bapa. Skim makanan tambahan yang
diberikan kepada anak-anak orang asli juga banyak membantu pelajar dalam
menjimatkan penggunaan wang harian.
Oleh itu, semua pihak harus menggembleng tenaga menuju ke Wawasan 2020 bersama-sama dengan setiap golongan masyarakat termasuklah orang asli. Mereka agak lambat membangun dan kita yang perlu membantu golongan ini. Kerajaan telah banyak membantu tetapi kita sebagai rakyat Malaysia juga perlu membantu orang asli untuk berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan rakyat Malaysia yang lain.
[1] Hasil Temubual pelajar-pelajar Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
(UTHM) bersama tokoh masyarakat Tok Batin Kampong Sedohok Halim di bawah ahli Parlamen Sembrong Kluang
Johor.
[2] Hasil Survei dan kajian kes dilapangan bersama pelajar pelajar,
pensyarah dan kumpulan penyelidik
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) dengan tokoh masyarakat Tok Batin ALAN Kampong
Punyut di bawah ahli Parlamen Sembrong
Kluang Johor.
[3] Hasil hipotesis awal mendapati bahawa persekitaran amat berpengaruh
besar terhadap minat pelajar orang asli untuk melanjutkan pendidikan ke peringkat
universiti. Hal ini terbukti dari hasil survey di lapangan dari Sembilan
kampung orang asli bahawa pelajar orang asli hanya seorang sahaja yang
melanjutkan pengajian ke peringkat
universiti. Perbualan ini dirakamkan bersama Tok batin OGEH Kampung Sungai
Peroh Kluang, Johor.
[4] Hasil Perbincangan pelajar-pelajar dan kumpulan penyelidik
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) bersama tokoh masyarakat Tok
Batin Ogeh Kampong Sungai Peron di bawah
ahli Parlamen Sembrong Kluang Johor
[5] Hasil Kajian lapangan pelajar-pelajar, penyelidik dan pensyarah Universiti
Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) bersama tokoh masyarakat Tok Batin Halim Kampong
Sedohok di bawah ahli Parlimen Sembrong
Kluang Johor.
[6] Hasil Perbincangan pelajar-pelajar, pensyarah dan kumpulan
penyelidik Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) bersama tokoh masyarakat
Tok Batin SADIN Kampong Air Pasir Kluang
di bawah ahli Parlamen Sembrong Kluang Johor
[7] Hasil Survei dan kajian kes dilapangan bersama pelajar pelajar,
pensyarah dan kumpulan penyelidik
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) dengan tokoh masyarakat Tok Batin ALAN Kampong
Punyut di bawah ahli Parlamen Sembrong
Kluang Johor.
[8] Hasil perbincangan pelajar-pelajar, pensyarah dan kumpulan
penyelidik Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) bersama tokoh masyarakat
Tok Batin SIDON Kampung Kuala Sengka Kluang di bawah ahli Parlimen Sembrong
Kluang Johor.
[9] Hasil perbincangan pelajar-pelajar, pensyarah dan kumpulan
penyelidik Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) bersama tokoh masyarakat
Tok Batin JAIS Kampung Sri Tanjung di bawah ahli Parlimen Sembrong Kluang
Johor.
[10] Hasil perbincangan pelajar-pelajar, pensyarah dan kumpulan
penyelidik Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) bersama tokoh masyarakat
Tok Batin SIDON Kampung Kuala Sengka Kluang di bawah ahli Parlimen Sembrong
Kluang Johor.