Telah dibentangkan dalam Seminar Serumpun Melayu V
Fakultas Ilmu Budaya (FIB) Universitas Hasanuddin Makassar Indonesia
dengan Universiti Kebangsaan Malaysia
Pada 8-9 Jun 2011
Oleh:
Rafiuddin Afkari Hj.Abdul Fattah
A.
ABSTRAK
Sejak zaman berzaman
masyarakat Bugis cenderung berhijrah
untuk mencari kehidupan dan penempatan baru. Amalan penghijrahan seperti ini
disebut sebagai merantau dalam masyarakat Melayu. Kegiatan penghijrahan atau
merantau telah menjadikan hubungan sejarah, ikatan darah dan tali temali
kebudayaan yang sangat erat sepanjang sejarahnya antara masyarakat Bugis di
Alam Melayu khasnya masyarakat Bugis di Indragiri Hilir. Kedatangan masyarakat bugis
ke Alam Melayu khasnya di Indragiri Riau telah berlaku sekurang-kurangnya sejak
zaman kesultanan Melayu Melaka. Pada abad ke-17 sudah terdapat penghijrahan dan
pemukiman masyarakat Bugis ke Alam Melayu khasnya di Indragiri, namun kehadiran
masyarakat Bugis dalam jumlah yang besar berlaku pada kolonial Belanda
pada akhir abad ke-19. Penghijrahan dan
Kehadiran masyarakat Bugis ke Indragiri Hilir Riau sehingga sekarang. Meskipun
jumlah populasi mereka tidak dapat diketahui dengan tepat kerana kekurangan
sumber bertulis dan lisan yang begitu ketara, namun kehadiran mereka dapat
dilihat majoritinya di Indragiri Riau terutama penempatan yang berkawasan dekat
tepi laut, sungai dan parit. Di Indragiri Hilir penempatan ini nampak jelas di
Desa Kuala Enok Luar dan Desa Kuala Enok Dalam, Desa Pulau Kijang, Desa
Benteng, Desa Pulau Kecil, Desa Pebenaan, Desa Sanglar, Desa Kota Baru
Seberida, Desa Teluk Kelasa, Desa Pengalihan dan Desa Sungai Akar. Di Indragiri
Hilir Riau peranan masyarakat Bugis
sebagai peneroka hutan dan pembina penempatan baru adalah antara aspek penting
yang membentuk persejarahan masyarakat Bugis di Indragiri. Kewujudan masyarakat
Bugis dapat dikesan di beberapa petempatan yang masih kekal hingga sekarang. Mereka
tersebar di beberapa buah Kecamatan, Desa, Parit dalam mukin-mukim di Indragiri
Hilir seperti Desa Kuala Enok Luar dan Desa Kuala Enok Dalam, Desa Pulau
Kijang, Desa Benteng, Desa Pulau Kecil, Desa Pebenaan, Desa Sanglar, Desa Kota
Baru Seberida, Desa Teluk Kelasa, Desa Pengalihan dan Desa Sungai Akar. Bahkan
ada beberapa buah kampung yang majoriti penduduknya adalah masyarakat Bugis. Di
Desa Kota baru Seberida 80% penduduknya adalah masyarakat Bugis, Desa Pulau Kecil ialah salah sebuah kampung
terletak di Kecamatan (distrik) Reteh Indragiri, 80% penduduknya adalah terdiri
daripada masyarakat Bugis. Di Desa Benteng 100% penduduknya terdiri daripada
masyarakat Bugis. Sejak dari awal penghijrahan masyarakat Bugis ke Indragiri
Hilir, khasnya Riau, mereka telah berjaya menempatkan nama suku mereka dalam
sejarah tempatan, sehingga kewujudan masyarakat Bugis di Indragiri Hilir banyak
melakukan penghijrahan ke Pulau Penyengat, Tanjung Pinang, Tanjung Batu, Pulau
Batam, Kepulauan Riau dan lain-lain kawasan yang lebih menonjol daripada etnik
lainnya.
B.
PENGENALAN
Kajian
mengenai sejarah kedatangan masyarakat Bugis ke Alam Melayu, khususnya ke
Indragiri sebenarnya bukanlah suatu fenomena sejarah yang baru. Ia memang sudah
lama berlaku. Dalam masyarakat Bugis, belayar, mengembara, berdagang dan
merantau merupakan suatu tradisi utuh dalam kehidupan mereka. Sebagai suku
bangsa yang terkenal dalam aktiviti pelayaran, pelaut Bugis telah mengembangkan
suatu kebudayaan maritim sejak beberapa abad yang lalu. Perahu-perahu mereka
dari jenis phinisi dan lambo telah mengharungi perairan Nusantara
untuk berdagang dan merantau. Istilah “sompe” (belayar) dalam masyarakat
Bugis juga bererti merantau, [2]
adalah sebagai faktor pemangkin di kalangan mereka untuk meninggalkan kampung halamannya
sekiranya mereka merasa tertekan. Terjadinya penghijrahan besar-besaran pada
abad ke-17 dan awal abad ke-18 di kalangan masyarakat Bugis Sulawesi Selatan
adalah kerana salah satu akibat dari rasa tertekan tersebut. Mereka telah
berhijrah ke Sumbawa, Lombok, Bali, Jawa, Sumatera, Borneo [3] dan Indragiri[4]
Riau serta Alam Melayu. Kedatangan masyarakat Bugis ke Alam Melayu dalam jumlah
yang besar berlaku pada zaman kolonial Belanda iaitu di suku akhir abad ke-19
dan berterusan sehingga masa sekarang. Kebanyakan masyarakat Bugis telah
memilih Indragiri Riau sebagai destinasi penghijrahan. Mereka telah meneroka
dan membina petempatan di beberapa kawasan di Indragiri untuk mempertahankan
kerajaan Indragiri dari serangan musuh colonial Belanda. Peranan mereka sebagai
peneroka hutan dan pembinaan petempatan luar desa adalah antara aspek yang
penting dalam sejarah propinsi Riau. Sehubungan dengan itu, artikel ini akan
membincangkan tentang kedatangan masyarakat Bugis di Indragiri Hilir Riau Indonesia .
Berikut sejarah
singkat mengenai Kabupaten Indragiri Hilir. Kabupaten Indragiri Hilir resmi menjadi Daerah Tingkat II berdasarkan Undang-undang No.
6 Tahun 1965 tanggal 14 Juni 1965 ( LN RI No. 49 ).
Kabupaten Indragiri
Hilir terletak di pantai Timur pulau Sumatera, merupakan gerbang selatan
Propinsi Riau, dengan luas daratan 11.605,97 km² dan peraiaran 7.207 Km²
berpenduduk kurang lebih 683.354 jiwa yang terdiri dari berbagai etnis,
Indragiri Hilir yang sebelumnya dijuluki ”Negeri Seribu Parit” yang
sekarang terkenal dengan julukan “NEGERI SERIBU JEMBATAN” dikelilingi
perairan berupa sungai-sungai besar dan kecil, parit, rawa-rawa dan laut,
secara fisiografis Kabupaten Indragiri Hilir beriklim tropis merupakan sebuah
daerah dataran rendah yang terletak diketinggian 0-4 meter di atas permukaan
laut dan dipengaruhi oleh pasang surut.
0 36'
Lintang Utara
1 07' Lintang
Selatan
104 10' Bujur Timur
102 30' Bujur Timur
Dengan
batas-batas wilayah Kabupaten Indragiri Hilir sebagai berikut :
- Sebelah Utara
berbatas dengan Kabupaten Pelalawan.
- Sebelah Selatan berbatas dengan Kab. Tanjung Jabung Prop. Jambi. - Sebelah Barat berbatas dengan Kabupaten Indragiri Hulu. - Sebelah Timur berbatas dengan Propinsi Kepulauan Riau. |
C.
FAKTOR-FAKTOR PENGHIJRAHAN
Sebagai
masyarakat yang mempunyai kehandalan dalam ilmu pelayaran, masyarakat Bugis
dapat bergerak ke seluruh pelusuk rantau Asia Tenggara. Kedatangan masyarakat
Bugis ke Indragiri Hilir Riau atau ke Alam Melayu kemudiannya menjadikan
kawasan-kawasan tersebut sebagai kawasan tumpuan perantauan mereka disebabkan
oleh faktor dalaman dan faktor luaran. Penghijrahan yang disebabkan oleh
kekurangan tanah, kekurangan sumber makanan atau kelebihan penduduk tidaklah
menjadi faktor penentu dalam tradisi merantau masyarakat Bugis. Bahkan wilayah
ini menghasilkan cukup banyak padi. Walaupun penghasilan padi memang tidak dapat
dipertingkatkan disebabkan oleh pengairan yang terbatas – sebelum tahun 1930-an
tidak ada pengairan di sana
– namun pembangunan pengairan baru mulai betul-betul berkesan sesudah tahun
1965. Sekitar tahun 1930-an semua sawah di Sulawesi Selatan adalah sawah tadah
hujan, yang sangat tergantung pada sifat musim hujan setiap tahun. Sekiranya
hujan kurang maka penghasilan padi pun akan kurang. Keadaan ini barangkali
menjadi lebih ketara sesudah penduduk mulai bertambah ramai dan sesudah semakin
banyak hutan ditebang, yang mengakibatkan pengaliran air sungai menjadi kurang
teratur. Meskipun keadaan pertanian dan petani memang kurang baik sejak dari
dahulu namun ia bukanlah merupakan faktor pendorong yang kuat untuk
penghijrahan penduduk. Buktinya, tanah yang termasuk paling tandus dan paling
sedikit penghasilannya di Sulawesi Selatan iaitu Kabupaten Takalar dan
Jeneponto hampir tidak ada penduduknya yang pergi merantau di tempat yang jauh.[5] Sehubungan dengan itu apa
sebenarnya yang menjadi faktor pendorong kepada masyarakat Bugis untuk pergi
berhijrah?
Faktor dalamam yang mempengaruhi punca penghijrahan masyarakat Bugis
ke luar adalah kerana keadaan politik yang tidak
stabil. Sebelum Belanda memasuki ke pedalaman tanah Bugis, wilayah-wilayah itu
sudah lama dalam keadaan kacau bilau.[6]
Tidak ada keamanan di tempat tinggal mereka menyebabkan kebanyakan kegiatan
ekonomi mereka tidak dapat dijalankan. Di kalangan bangsawan-bangsawan Bugis
sesama sendiri seringkali terjadi sengketa kerana masing-masing menganggap dirinya
lebih berhak mewarisi suatu kerajaan atau pemerintah. Keadaan seumpama ini
menyebabkan banyaknya berlaku pertumpahan darah, perang saudara dan peperangan
antara daerah-daerah.[7]
Kemuncak permusuhan antara Gowa dengan Bone dan meningkatnya
ketegangan antara VOC dengan Gowa telah menyebabkan terjadinya perang Makassar . Pergolakan politik akibat daripada Perang Makassar tersebut telah menjadi faktor pendorong
penghijrahan masyarakat Bugis ke luar dari Sulawesi Selatan. Pada pertengahan
abad ke-17, Gowa menjadi salah satu kerajaan terkuat dan terbesar dalam sejarah
Nusantara. Begitu tersohornya kekuatan dan kejayaan Gowa sehingga orang-orang
di Indonesia Timur sukar mempercayai bahawa VOC berani menentang kekuasaan
kerajaan Gowa. Namun kerjasama yang tidak disangka-sangka antara VOC dengan
orang-orang Bugis yang merupakan musuh Gowa, mengakibatkan kerajaan Gowa tumpas
di tangan pakatan bersekutu. Pada tahun 1669, Sombaopu, iaitu benteng ibu kota kerajaan Gowa yang
sangat kuat dan yang menjadi simbol kemegahan kerajaan Gowa, jatuh ke tangan
musuh. Setelah tumpasnya Gowa, pemimpin baru yang menerajui tampuk kekuasaan di
Sulawesi Selatan ialah Arung Palaka iaitu pahlawan Bugis Bone-Soppeng berjaya
mendominasi kekuasaan wilayah Sulawesi . Kesan
pergolakan di Sulawesi Selatan yang melibatkan pihak Belanda dengan kerajaan
tempatan ini telah memberi implikasi terhadap migrasi besar-besaran dalam
masyarakat Bugis pada akhir abad ke-17.[8]
Perang Makassar telah meninggalkan kesan terhadap perkembangan
tahun-tahun berikutnya. Pertikaian pendapat yang serius dalam kalangan
bangsawan Kerajaan Gowa-Tallo, antara kelompok yang menginginkan perdamaian
yang kemudian mengakibatkan berlakunya permbelotan dari kalangan pemimpin
berpengaruh kerajaan tersebut. Pada November 1667 Perjanjian Bungaya di
tandatangani oleh pihak yang berperang untuk mengakhiri perperangan yang
berlaku.[9]
Pembahagian kuasa antara Arung Palakka dengan VOC telah menimbulkan rasa tidak
puas hati dalam kalangan masyarakat tempatan, sehingga mereka melancarkan pemberontakan,
namun tidak berjaya. Kesan dari kegagalan ini juga menjadi faktor pendorong
berlakunya migrasi besar-besaran di kalangan masyarakat Bugis dari Sulawesi
Selatan.
Pada akhir tahun 1670, dengan hancurnya Kota Tosara yang
mengakibatkan keruntuhan kerajaan Bugis Wajo, juga telah menambahkan
peningkatan arus penghijrahan dalam kalangan masyarakat Bugis dari Sulawesi
Selatan. Sehubungan dengan itu bilangan perantauan orang Bugis Wajo selepas
tahun 1670 menjadi lebih besar jika dibandingkan dengan kelompok lain di
daerah-daerah lain di Makasar.[10]
Di samping itu setelah Perjanjian Bongaya dan setelah Belanda
berjaya menundukkan Makassar , telah terjadi
perubahan dalam bidang perdagangan. Belanda telah memperolehi hak monopoli
dalam perniagaan di sana
dan hal ini telah menutup peluang bagi orang-orang Eropah yang lain lalu mereka
meninggalkan tempat tersebut. Berikutan dengan itu berlakulah penyekatan kuasa Makassar ke atas bandar-bandar sekitarnya. Semua bandar
dan kawasan yang berhampiran yang dahulunya hak Makassar
telah menjadi hak kompeni Belanda. Kompeni Belanda ini juga mempunyai kuasa
untuk meletakkan matawang Belanda menjadi wang yang sah diperlakukan di seluruh
Sulawesi . Bermula dari sinilah berlakunya
monopoli kuasa Belanda di Sulawesi Selatan.[11]
Selain itu, sesudah Belanda menduduki kawasan pedalaman tanah Bugis pada tahun
1906, mereka menguatkuasakan sistem cukai yang membebankan penduduk. Bahkan
Belanda juga menerapkan sistem kerja paksa (rodi) suatu pekerjaan yang berat
seperti kuli dan kadang-kadang membuat orang berada jauh dari rumah. Hal ini
dianggap oleh masyarakat Bugis sebagai suatu penghinaan, lebih-lebih lagi oleh
bangsawan rendah yang tidak dikecualikan dari kerahan itu. Mereka yang mendapat
pengecualian kerahan hanya para bangsawan tinggi. Keadaan ini menyebabkan jiwa masyarakat
Bugis memberontak kerana sejak dari dahulu lagi mereka memang bersifat merdeka.
Mereka tidak pernah mahu dijajah bahkan oleh bangsa sendiri.[12] Oleh kerana situasi itu
menyebabkan sebahagian orang Bugis keluar dari kampung halamannya pergi
merantau ke kawasan Indonesia
lainnya dan ke Alam Melayu.[13]
Kedatangan dan penghijrahan masyarakat Bugis ke Alam Melayu juga
disebabkan oleh sifatnya yang suka mengembara atau merantau. Masyarakat Bugis
sejak berabad-abad terkenal mempunyai jiwa perantau. Sifat seperti ini
tergambar dalam karya agung Sastera Bugis iaitu rangkaian cerita yang dikenal
dengan nama La Galigo yang antara lain menggambarkan pengembaraan tokoh
mitos Bugis, Sawerigading, yang mengelilingi lautan dengan perahunya yang luar
biasa Wakka tana WalinonoE. Sehubungan dengan itu sekurang-kurangnya
mulai abad ke-16, peranan masyrakat Bugis dan Makasar dalam perdagangan maritim
se-Nusantara menjadi makin penting. Bahkan dalam masyarakat Bugis juga ada
istilah yang dikenal dengan ma’sompe’ yang bererti “berlayar” juga
membawa makna merantau. [14]
Selain itu, siri dalam masyarakat Bugis juga merupakan salah
satu faktor pendorong berlakunya merantau. Siri’ merupakan unsur teras
dalam setiap individu Bugis. Tidak ada satu nilai yang berharga untuk dibela
dan dipertahankan di muka bumi ini selain daripada siri’ kerana siri’
adalah jiwa, harga diri dan martabat mereka.[15]
Oleh itu setiap masyarakat Bugis mesti mempunyai siri’ dalam dirinya
supaya ia dapat meneruskan hidupnya sebagai manusia yang dipandang baik dan
mulia. Mattulada mengatakan: Siri’ emmi ri onroang ri lino, ertinya:
hanya untuk siri’ itu sajalah kita hidup di dunia. Ungkapan ini
mengandung erti siri’ sebagai yang memberi identiti sosial dan martabat
kepada seseorang. Hanya kalau ada martabat dan harga diri, maka itulah hidup
yang ada ertinya[16]Siri’
juga membangkitkan semangat keberanian masyarakat Bugis terutama di
kalangan kaum lelaki agar tidak mudah mengenal istilah mundur atau menyerah
kalah dalam mengatasi setiap cabaran. Semangat inilah yang membakar jati diri
lelaki Bugis sehingga menjadikan mereka sebagai pelayar yang handal dan berjaya
mengembangkan kebudayaan maritimnya.
Kepentingan siri’ sebagai pembangkit semangat keberanian kaum
lelaki dapat difahami melalui ungkapan yang diistilahkan dengan siri’
masiri’. Konsep siri’ masiri’ bermaksud keadaan seseorang yang
berasa aib akibat kesalahan sendiri atau nasib yang menimpanya. Selaku ketua
keluarga pihak lelaki bertanggung jawab dalam menentukan masa depan dan nasib
keluarganya. Pemulihan siri’ oleh orang yang merasa aib itu harus
dilakukan dengan bekerja keras tanpa mudah menyerah kalah untuk merubah
nasibnya menjadi lebih baik.[17]
Hal inilah yang menjadi salah satu faktor pendorong utama masyarkat Bugis untuk
pergi berhijrah atau merantau memperbaiki kehidupannya kerana dengan status
ekonomi yang lebih baik seseorang dapat meningkatkan identiti sosialnya. Demi
menegakkan siri’ di mata masyarakat, mereka memberikan pengorbanan
terhadap apa yang dicintai, meninggalkan isteri, anak dan keluarga, kampong
halaman dan lain-lain.[18]
Selain
faktor dalaman tersebut terdapat juga faktor luaran sebagai faktor
penarik dari Alam Melayu itu sendiri, terutama sejak Kerajaan Indragiri berdiri sekitar tahun 1298, raja pertama bergelar
Raja Merlang I berkedudukan di Malaka. Penggantinya Raja Narasinga I dan Raja
Merlang II juga di Melaka. Untuk urusan harian dilaksanakan oleh Datuk Patih
atau Perdana Menteri. Pada tahun 1473, Raja Narasinga II, bergelar Paduka
Maulana Sri Sultan Alauddin Iskandarsyah Johan Zirullah Fil Alam (Sultan
Indragiri IV) menetap di ibu kota kerajaan di Pekan Tua sekarang.
Pada 1815, Sultan Ibrahim memindahkan ibu kota kerajaan ke Indragiri Hulu Kabupaten Rengat.
Masa pemerintahannya, Belanda mulai campur tangan dengan mengangkat Sultan
Muda, berkedudukan di Peranap dengan batas wilayah ke Hilir sampai dengan batas
Japura . Pada masa pemerintahan Sultan Isa,
berdatanganlah orang-orang suku Banjar dan suku Bugis ke Indragiri akibat kurang amannya daerah asal mereka.
Masyarakat Indragiri Hilir memohon kepada Menteri Dalam Negeri
melalui Gubernur Riau, agar Indragiri diperluas wilayah kekuasaan menjadi
Kabupaten Daerah Tingkat II berdiri sendiri (otonomi). Setelah melalui
penelitian, oleh Gubernur Riau dan Departemen Dalam Negeri, perluasaan wilayah
kekuasaan (otonomi) diawali dengan dikeluarkannya Surat Keputusan Gubernur
Kepala Daerah Tingkat I Riau (Propinsi Riau) tertanggal 27 April 1965 nomor
052/5/1965 sebagai Daerah Persiapan Kabupaten Indragiri Hilir.[19]
Pada tarikh 14 Juni 1965 keluarlah Undang-undang nomor 6 tahun 1965
Lembaran Negara Republik Indonesia no. 49, Daerah Persiapan Kabupaten Indragiri
Hilir resmi menjadi sebuah Kabupaten Daerah Tingkat II Indragiri Hilir
(sekarang Kabupaten Indragiri Hilir) sebagai salah satu Kabupaten di Riau
terhitung tanggal 20 November 1965.
Sehubungan dengan itu jika diperhatikan semua alasan di atas,
sebenarnya semua boleh dikaitkan dengan apa yang diungkapan oleh keturunan
perantau-perantau Bugis: “di sana susah, di sini
senang, di sana kerja lebih susah, di sini
untung lebih banyak, di sana
tidak ada peluang untuk menambah harta, di sini kita boleh menjadi kaya”.[20]
Sehubungan dengan itu, dapat dikatakan bahawa ada dua jenis alasan yang
mendorong perantau-perantau masyarakat Bugis untuk meninggalkan kampung
halamannya. Pertama; kerana mereka tidak merasa cocok atau tidak sesuai dengan
keadaan yang mereka hadapi di negeri sendiri, yang berkaitan dengan pelbagai
masalah peribadi, ekonomi dan lebih-lebih lagi masalah keamanan dan politik.
Hal ini Nampak dengan nyata jika diperhatikan waktu paling ramai masyarakat
Bugis berhijrah ke Alam Melayu iaitu pada masa kekacauan di akhir abad ke-19,
pada awal pendudukan Belanda dan pada masa gerombolan (pemberontakan Kahar
Muzakar) antara tahun 1949 dengan tahun 1965. Kedua; mereka meletakkan suatu
harapan akan kehidupan yang lebih baik di negeri rantau. Faktor yang kedua ini
berorientasikan ekonomi.
D.
KEDATANGAN DAN
PENEMPATAN
Tidak dapat dibuktikan dengan tarikh yang
pasti bilakah masyarakat Bugis mula datang ke Indragiri Hilir Riau. Lazimnya
penghijrahan dan kedatangan awal mereka dirakamkan pada awal abad ke-18 melalui kehadiran keturunan bangsawan Bugis lima bersaudara, [21]iaitu
Daeng Parani, Daeng Manambun, Daeng Marewa, Daeng Cella’ dan Daeng Kemase.[22] Namun
bersandarkan kepada pendapat Andaya, penghijrahan dan kedatangan masyarakat
Bugis dan Makasar nampak lebih jelas pada abad ke-17 iaitu setelah kota Makasar jatuh ke
tangan Belanda. Bahkan seorang bangsawan Makasar yang bernama Daeng Makkita
telah terlibat dalam peperangan di antara Kerajaan Indragiri Riau, Johor dengan Jambi pada tahun 1679.[23]
Pada zaman pemerintahan Sultan Mansyur Syah
Akbar Mulaka, sekitar tahun 1470, Kerajaan Indragiri telah ditundukkan Melaka
dan Maharaja Merlang (Merlung)[24]
yang mulanya berasal dari Kuantan Hilir dan pernah menjadi Orang Besar Kerajaan
Jambi, lalu diislamkan dan dikahwinkan dengan puteri dari Sultan Mansyursyah.
Dari perkahwinan inilah lahirlah Raja Nara Singa (Sultan Abdul Jalil Syah).
Tetapi pemerintahan Sultan Alauddin Riayatsyah (Mahrom Berdarah Putih) Melaka
(m.m.1477-1488M), ada isu bahawa baginda
mangkat kerana diracun Raja Indragiri yang konon berkomplot (bekerjasama)
dengan Bintan untuk memerdekakan diri.[25]
Pada zaman pemerintahan Sultan Mahmudsyah
Melaka (m.m 1488-16/8-1511), Maharaja Merlang mangkat dan Raja Nara Singa
(Sultan Abdul Jalil Syah) menghadap ke Melaka, tetapi penabalannya sebagai Raja
Indragiri diundur-undurkan Sultan Mahmud Syah. Kerana tidak boleh terlalu lama
dan merasa dihinakan, ia berserta pengikut setianya balik ke Indragiri, tetapi
didapatinya bahawa telah menjadi Raja disana Maharaja Isap bin Maharaja Tuban,
saudara sepupunya. Maka ditangkapnyalah Maharaja Isap dan dijadikannya raja
jajahan di Lingga.
Setelah Sultan Mahmud Syah Melaka dihalau
Portugis dari Melaka 1511, beliau bermukim di Bintan. Terdengar khabar bahawa
menantunya, iaitu Sultan Abdullah dari Kabupaten Kampar bekerjasama dengar
Portugis dan diberi gelar "Bendahara Orang Asing" di Melaka. Sultan
Mahmud Syah menyuruh Maharaja Isap Lingga menyerang Kampar tetapi dapat
dihancurkan armada Portugis pimpinan Jorge Botelho,[26]
sehingga Portugis curiga dan menghukum mati Sultan Abdullah Kampar di Melaka.
Maharaja Isap menghadap Sultan Mahmud Syah
di Bintan dan dianugerahkan gelar "Laksemana". Tetapi ketika
keberadaannya tiada itu, ternyata Lingga diduduki oleh Maharaja Nara Singa yang
membawa keluarga Maharaja Isap ditawan ke Indragiri. Di dalam taktik menghadapi
bahaya Portugis itu, Sultan Mahmud Syah perlu menjaga kekompakan dan lalu
mengkahwinkan puterinya (janda balu allahyarham Sultan Abdul Jalil Pahang)
dengan Maharaja Nara Singa (Sultan Abdul
Jalil Syah) sekaligus memberinya gelar dan nobat sebagai Sultan Abdul Jalil.
Dari perkahwinan inilah lahirlah Raja Ahmad (Raja Pang).
Sultan Mahmud Syah berusaha mendamaikan
Indragiri dengan Maharaja Isap Lingga, tetapi Maharaja Isap tidak senang lalu
menyerang ke Indragiri. Sultan Mahmud Syah lalu mengirim armada dipimpin oleh
Laksemana Hang Nadim, tetapi Lingga dibantu Portugis. Sultan Mahmud Syah
dibantu Maharaja Nara Singa (Sultan Abdul Jalil Syah) lalu mengepung Melaka
pada tahun 1519 sehingga Melaka kelaparan dan kebuluran. Tetapi untunglah
pengepungan itu dihancurkan oleh pasukan armada Portugis pimpinan Antonia
Correa yang datang membawa makanan dari Pegu. Kerana Maharaja Isap ternyata
bekerjasama Portugis, maka Sultan Mahmud Syah menyuruh Maharaja Nara Singa
(Sultan Abdul Jalil Syah) menyerang Lingga, tetapi dapat lagi diselamatkan oleh
armada Portugis yang besar dibawah pimpinan Laksemana Pedro Mascarhnhas yang
sekaligus mengusir Sultan Mahmud Syah dari Bintan ke Pakan Tua Kampar Riau.
Bintan lalu diserahkan oleh Portugis kepada Maharaja Isap.[27]
Tahun 1624 Sultan Iskandar Muda Aceh
menyerang Indragiri, tetapi tidak berhasil menaklukkannya. Menurut pencatit
Portugis, Emanuel Godhinho De Fredia (1613 M) Indragiri terkenal dengan sebagai
Bandar penghasil export emas dan lada hitam yang baik. Politik Kontrak
Pemerintahan Hindia Belanda pertama kali dengan Raja Said Indragiri (disertai
Orang Besarnya Raja Muda Jumahat, Bendahara Musa dan Temenggong Yusuf).
Selanjutnya Perjanjian Politik Kontrak
antara Pemerintahan Hindia Belanda dengan Sultan Husin Indragiri tanggal 6
September 1877. Kemudian diikuti dengan Perjanjian Politik Kontrak antara
Pemerintahan Hindia Belanda dengan Sultan Isya Indragiri (disertai Orang Besar
Raja Mohd. Yusuf dan Raja Ibrahim).[28]
Pada 5 Januari 1906 Pemerintah Hindia
Belanda membuat perjanjian perikatan dengan Dewan Pemangku Orang Besar Kerajaan
Indragiri, kerana Sultan Isya mangkat dan puteranya masih di bawah umur.
Pemerintah Hindia Belanda pada 20 Jun 1912 mengakui Sultan Mahmud sebagai Raja
Indragiri yang membuat Pernyataan Pendek (Korte Verklarmg) Baginda sempat
bertugas mendukung Pemerintah RI menghadapi Kolonial Belanda 1945.[29]
Sehingga pada tahun 1945, Indragiri masih
tidak mempunyai bilangan penduduk yang ramai. Parit dan Desa yang dihuni
masyarakat Bugis sangat sedikit jumlahnya,
merupakan hutan belantara tempat beberapa puak masyarakat Bugis
mengembara dan mengambil hasil hutan. Di bahagian hulu Sungai Gangsal (bermula
dari kecamatan Reteh dan kecamatan Kritang), yang sekarang membentuk Desa Pulau
Kijang, Desa Pulau Kecil, Desa Pebenaan, Desa Sanglar, Kota Baru Seberida dan
Desa Pengalihan, hanya terdapat beberapa pemukiman kecil[30] antaranya
adalah pemukiman kelompok orang Bugis iaitu di Desa Keritang.[31] Sehubungan
dengan itu, pada awal tahun 1945, di Desa Pulau Kijang Indragiri telah tercatat
kegiatan seorang Bugis yang dikenal dengan gelarannya Tuan Guru Kiyai Haji
Hussein Ahmad (Panrita Loppona Ugie)[32]
pada waktu yang sama tersebut pula seorang Bugis yang berasal dari Bone
bernama Tuan Guru Kiyai Haji Dahlan yang dikatakan sebagai pengasas, pendiri,
tokoh masyarakat sekaligus panrita Loppona Ugie di Desa Pulau Kecil kecamatan Reteh Indragiri Hilir
Riau.[33]
Di Indragiri Tembilahan Riau, antara kawasan yang turut menjadi tumpuan
kemasukan perantau Bugis pada pertengahan abad
ke-19 adalah kecamatan Reteh yang meliputi Desa Benteng, Desa Pulau
Kijang, Desa Pulau Kecil, Desa Pebenaan, Desa Sanglar[34]
Kiyai Haji Abdul Fattah Nasir BA merupakan orang Bugis generasi kedua pada
tahun 1910 yang tinggal di Desa Pulau kecil Indragiri. Beliau dikenali seorang
ulama bugis yang berkharismatik dan dermawan. Beliau mempunyai Yayasan Darul
Ulum yang bergerak dalam bidang pendidikan iaitu Tarbiyatul Atfal (TA),
Madrasah Ibtida'yah, Madrasah Tsanawiyah Pondok Pesantren Tarbiyatul Islamiyah
wal-Irsyad Bintang Fajar Kuala Lemang Keritang Kota Baru Seberida yang
diasaskan oleh beliau pada tahun 1971 dan mempunyai 350 pelajar.[35]
Beliau juga mempunyai beberapa usaha lain seperti kebun kelapa yang luas
tanahnya 450 hektar dan mempunyai 20 pekerja, perkebunan jeruk (5 pekerja),
perkebunan rambutan (5 pekerja), peternakan ikan keli (lele) dan lain-lain. Kiyai Haji Abdul Fattah Nasir, BA dikenali seorang yang gigih berusaha untuk membuka
kawasan dan penempatan baru serta penghijrahan orang bugis dari Bone juga berhasil
membuka penempatan baru di kecamatan Keritang yang meliputi Desa Kota Baru
Reteh, Desa Kota Baru Seberida, Desa Kuala Lemang, Desa Teluk Kelasa, Desa
Pengalihan dan Desa Sungai Akar.
Tokoh masyarakat yang turut membangun
Kecamatan Keritang iaitu Mantan Camat Keritang Haji Subroto (1982-1988) yang sangat komitmen dan memberi sokongan penuh untuk membangunkan
kawasan penempatan baru bagi masyarakat Bugis di lapan (8) Desa di Kecamatan Keritang terutamanya di
Desa Keritang, Desa Kota Baru Seberida,
Desa Kota Baru Reteh, Desa Pebenaan, Desa Kuala Lemang, Desa Teluk Kelasa, Desa Pengalihan dan Desa Sungai Akar. Pendataan
penduduk di Kecamatan Keritang saja menurut Haji Subroto (Mantan Camat
Keritang) terdapat 70% masyarakat bugis yang tinggal dan bermukim di setiap
desa dan Kecamatan Keritang mempunyai lapan (8) Desa di antaranya Desa Keritang
mempunyai 2,985 masyarakat bugis , Desa Kota Baru Seberida 2,530 masyarakat
bugis, Desa Kota Baru Reteh 2,280 masyarakat bugis, Desa Pebenaan 2998
masyarakat bugis, Desa Kuala Lemang 3,490 masyarakat bugis, Desa Teluk Kelasa 3,890
masyarakat bugis, Desa Pengalihan 4,982 masyarakat bugis, Desa Sungai Akar 3,450
masyarakat bugis. Mayoritas masyarakat
bugis bekerja sebagai pekebun, peladang,
petani, pelaut dan pedagang.[36]
Berdasarkan pendataan penduduk pada tahun
1999 di Kecamatan Reteh, hampir 80% masyarakat bugis tinggal di Kecamatan Reteh
yang miliki 4 Desa iaitu Desa Benteng memiliki 3,372 masyarakat bugis, Desa
Pulau Kijang 3,230 masyarakat bugis, Desa Pulau Kecil memiliki 3,450 masyarakat
bugis, Desa Sanglar 2,243 masyarakat bugis.[37]
Kebanyakan masyarakat bugis di Kecamatan Keritang bekerja sebagai pekebun (tukang kebun) yang membuka lahan (kawasan)
kebun sendiri di kawasan itu, juga ada beberapa
Saudagar Bugis dari Kecamatan lain yang memiliki tanah di situ tetapi
tanah-tanah tersebut diusahakan (dikerjakan)
oleh sanak saudara mereka.[38]
Ada juga di antara mereka yang membuka
kampung di sekitar Desa Pengalihan dan Desa Sungai Akar. Kebanyakan orang Bugis
di kampung ini berkebun nenas, jagung, pinang, pisang dan kelapa.[39]
Manakala Kuala Enok merupakan
kawasan yang sangat strategi dalam bidang perdagangan, ekonomi dan merupakan
salah satu pengeluar minyak masak (minyak goreng) terbesar di Indonesia . Desa Kuala Enok salah
satu desa yang ada di Kecamatan Tanah
Merah Kabupaten Indragiri Hilir dan kebanyakan masyarakat bugis disini bekerja
sebagai nelayan dan sebahagian kecil bekerja sebagai buruh Pabrik Minyak Masak
(minyak goreng) di Pulau Sambu Kuala
Enok.[40]
Kebanyakan penghijrah-penghijrah Bugis yang datang mula-mula dari
Bone Sulawesi Selatan ke Indragiri
terutama di dua kecamatan iaitu
Kecamatan Reteh dan Kecamatan Keritang adalah sebagai generasi pertama
yang menetap dan membuka penempatan
baru. Di antara kelompok-kelompok orang Bugis yang menetap di parit dan
kampung-kampung yang sudah ada misalnya, kelompok dari keturunan bugis Bone
yang dipimpin oleh Daeng Mappuji, Daeng Maggasing dan daeng Marewa yang menetap di Desa Pulau Kijang dan membuka
lahan perkebunan kelapa di Parit Pokko dan di Parit Tiga Belas. Sebahagian ada juga yang langsung
membuka petempatan sendiri dengan bantuan saudara mara dan kelompok tani
yang lain. Antara mereka yang membuka
petempatan sendiri adalah Daeng Musa yang berasal dari Suku Bugis Bone. Beliau
datang ke Parit Bintang Fajar Desa Kuala Lemang menjelang tahun 1912, dan
berhasil membuka lahan kebun kelapa, kebun pisang, kebun nanas, dan sawah untuk
pertanian.[41]
Selain Daeng Musa, peneroka Bugis lain
antaranya adalah Daeng Haji Tawa yang bermukim di Desa Pengalihan. Beliau
adalah generasi pertama yang berjaya dan sukses dalam bidang perniagaan
(bisnes) antaranya pengusaha beras, pengusaha kelapa sawit, mempunyai kilang
beras padi (pabrik beras) dan mempunyai empat (4) lori (truk) yang disewakan
untuk pengangkutan kelapa sawit. Beliau telah datang ke Desa Pengalihan
Indragiri menjelang tahun 1925. Begitu pula dengan Haji Badek (adik Haji Tawa)
yang memulakan perniagaan sebagai penjual barangan dapur (kedai runcit), kini
bisnes perniagaannya melebarkan sayapnya dalam bidang Sarang Burung Walet,
Kilang Padi Beras, Perkebunan kelapa sawit,
dan usaha lainnya.[42]
Kejayaan orang Bugis yang dapat dilihat pada masa itu antaranya
ialah pembinaan rumah yang dibuat daripada batu oleh beberapa orang Bugis yang
kaya. Rumah batu yang pertama didirikan di Desa Pengalihan Indragiri adalah
rumah Daeng Haji Tawa dibina pada tahun 1945. Kedua; adalah rumah batu yang
didirikan oleh Haji Baco di Desa Pulau Kijang dan juga rumah yang ketiga dibina dan dimiliki oleh
Daeng Haji Arifin yang terletak di Desa Kota Baru Seberida. Di Desa Pulau
Kijang berhadapan Masjid Raya Pulau Kijang merupakan suatu kawasan yang ramai
didiami oleh orang Juragan Bugis, antara lain iaitu Haji Yaco, Haji Sayuti,
Andi Massatirang, Haji Mansur, Haji Ja'far yang kemudian juga mendirikan
rumah-rumah kedai yang dibina dari batu.
E. PENEMPATAN MASYARAKAT BUGIS DI INDRAGIRI
HILIR.
Berdasarkan
pendataan penduduk pada tahun 2000, tercatat sebanyak 26,605 orang Bugis di Kecamatan
Keritang yang meliputi 8 Desa iaitu Desa Pebenaan, Desa Kota Baru Reteh, Desa
Kota Baru Seberida, Desa Keritang, Desa Kuala Lemang, Desa Teluk Kelasa, Desa
Pengalihan, dan Desa Sungai Akar. Dan setiap tahunnya mengalami peningkatan
penduduk kerana migran Bugis dari Jambi, Pelembang dan Lampung yang berhijrah
ke Indragiri kerana kesuburan tanahnya dan lahan perkebunan yang belum
diterokai (belum digarap) masih tersedia. Sedangkan di Kecamatan Reteh tercatat
sebanyak 12,295 masyarakat bugis yang terdiri dari empat (4) Desa ialah Desa
Benteng, Desa Pulau Kijang, Desa Desa Pulau Kecil dan Desa Sanglar.
Selain itu, Penempatan yang
paling ramai didiami dan dihuni masyarakat bugis di Desa Kuala Lemang ialah di
Parit Bintang Fajar, Parit Rajawali, Parit Haji Seturu, Parit Lemang, Parit
Menanti, Parit Restu, Parit Lemang Babu, Parit Menanti, Parit Pada Elo,
Parit Rasmi, Parit Kemang, Parit
Maminasa'e, dan Parit Pada Idi.
Penempatan tersebut hampir 100% dihuni masyarakat bugis yang bekerja sabagai
petani, pekebun, pesawah, dan peniaga (pedagang) dan ada juga pelaut.[43]
Dalam masa yang sama, orang-orang Bugis ini
juga mendiami Parit Daeng Makkita, Parit Baru, Parit Suka Jadi, Parit Sungai
Naung, Parit Polowali, Parit Suka Damai, Parit Daeng Mappuji, dan Parit Suwarna
Bumi yang berada dalam kawasan kecamatan Keritang. Kini,
terdapat ramai orang Bugis yang turut mengambil peluang dalam aktiviti ekonomi,
perniagaan, dengan menjadi peneroka di rancangan tanah persendirian yang
luasnya 45 hektar perseorangan.
F. KESIMPULAN
Kedatangan
masyarakat bugis ke Indragiri semakin
meningkat menjelang akhir kurun ke-19 disebabkan peranan penting yang dimainkan
oleh nakhoda-nakhoda dan pedagang-pedagang Bugis yang menetap di Jambi,
Palembang, Lampung dan sebahagian besar menetap di Kepulauan Riau. Sebagai
pedagang hasil hutan dan hasil tanaman pasaran, mereka memang lebih mengetahui
hasil-hasil yang memberikan laba yang banyak lagi menguntungkan. Mereka juga
mengetahui tempat-tempat yang paling sesuai untuk aktiviti ekonomi pertanian
dan perkebunan kelapa. Sehubungan dengan itu mereka memaklumkan peluang-peluang
itu kepada sanak saudara mereka. Sehinggakan ada di antara mereka yang
meneruskan usaha pertanian padi, perkebunan kelapa merantau sehingga ke Kuala
Tungkal Jambi, Palembang, dan sebahagian besar merantau ke Pulau Burung,
Guntung, Tanjung Balai Karimun dan Tanjung Batu Kepulauan Riau.
Pada tahap berikutnya kebanyakan mereka yang lebih berjaya khususnya
mereka yang menetap di Desa Pulau Kijang, Desa Kota Baru Seberida dan Desa
Pengalihan turut memainkan peranan penting dalam menarik kemasukan perantau
Bugis untuk merantau ke Tanah Melayu khasnya di Indragiri. Untuk itu, para
pekebun yang sudah berjaya akan memanggil sebanyak mungkin sanak saudara mereka
untuk datang meneroka tanah di Tanah Melayu. Keadaan ini dapat dilihat misalnya
sejak kawasan Desa Kota baru Seberida, Desa Pengalihan dan Desa Sungai
Akar diteroka pada tahun 1870-1972an,
semakin banyak orang Bugis tertarik untuk datang ke Tanah Melayu ekoran
tersebarnya berita tentang kesuburan kawasan pertanian di Tanah Melayu.
Hasilnya, kedatangan perantau-perantau Bugis ke Indragiri telah
banyak menjayakan pembangunan di Propinsi Riau. Peranan mereka sebagai peneroka
hutan dan pembina petempatan luar bandar adalah antara aspek terpenting yang
membentuk persejarahan propinsi Riau. Kebanyakan parit yang
wujud pada waktu kini telah mulai digali sebelum perang dunia pertama
lagi. Namun, kerja-kerja penggalian parit dan membaik pulih terus berjalan
sehingga kini.
Kedatangan orang Bugis ke Tanah Melayu, khasnya ke Indragiri,
berbeza dengan kedatangan orang Jawa. Boleh dikatakan tidak ramai orang Bugis
yang menjadi kuli atau buruh kontrak. Meskipun ada juga orang Bugis yang
langsung tidak memiliki modal dan ada yang berhijrah untuk tempoh yang singkat
dan tidak berkemampuan membeli tanah, mereka ini datang bersama dalam satu
jaringan yang besar dan kukuh. Biasanya mereka mencari upah dengan mengerjakan
tanah orang lain dan mengagihkan hasilnya dengan pemilik tanah. Kebanyakan
petempatan orang Bugis di Indragiri adalah tertumpu di sekitar Desa Pulau
Kijang, Desa Pengalihan dan Desa Sungai Akar. Namun terdapat juga permukiman
orang Bugis di mukim-mukim selain desa tersebut di atas misalnya di Desa Kota
Baru Reteh, Desa Sanglar di mana seratus peratus penduduknya adalah orang
Bugis. Berdasarkan soal selidik yang dilakukan oleh beberapa orang pengkaji di
Dinas Pendidikan di Indragiri Hilir Tembilahan Riau mendapati pemetaan
masyarakat Bugis yang datang ke Indragiri, sebahagian besarnya berasal dari
Kabupaten Bone diikuti oleh orang Bugis dari Kabupaten Wajo.
[1]. Lahir di Indragiri Riau pada tahun 1973. Berkhidmat sebagai
Pensyarah Panel Bidang Pengajian Islam, Jabatan Kemanusiaan, Fakulti Sains, Teknologi
dan Pembangunan Insan Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
[2] Menurut Soehartoko, pasompe’ adalah proses pemindahan
penduduk Wajo ke luar Sulewesi Selatan dengan tujuan merantau, mencari
pengalaman hidup dan kehidupan baru di daerah lain dengan berlayar. Lihat
Soehartoko, Merantau Bagi Orang Wajo” Makassar: Ringkasan Penelitian,
Pusat Latihan Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial Universitas Hasanuddin, 1971, hal.
27. Lihat juga Andi Ima Kesuma, Migrasi & Orang Bugis: Penulusuran
Kehadiran Opu Daeng Rilaka Pada Abad XVIII di Johor, Yogyakarta :
Ombak, 2004, hal. 8.
[3] Di kawasan Borneo penduduk Bugis di
Pontianak dan Mampawa dan di Pulau Laut, Pegetan, Pasir, Kutei (Samarinda),
Bolongan dan Gunung Tabur, bertanggung jawab dalam mengendalikan perdagangan di
kawasan lembah sungai. Keterangan lanjut sila lihat Christian Pelras, The
Bugis, Oxford :
Blackwell Publishers, 1996, hal.321.
[4] Indragiri Hilir salah kabupaten di Riau yang mayoriti penduduknya
terdiri dari suku Banjar, suku Bugis, suku Batak, suku Jawa, suku Minang dan
Kabupaten Indragiri merupakan kawasan Sumatera bagian Tengah yang terletak di
Sungai Indragiri Hulu dan Sungai Indragiri Hilir yang menghubungkan sungai Indragiri
dengan kerajaan Siak, Kerajaan Reteh, dan Kerajaan Melaka pada abad ke-17.
Kerajaan Indragiri terletak dibahu Sungai Indragiri yang bertalu air pasang
surut. Kabupaten Indragiri Hilir adalah sebuah
kabupaten yang terletak di propinsi Riau ,
Indonesia yang
memiliki motto: "Berlayar sampai ke pulau, berjalan sampai ke batas".
Kabupaten Indragiri Hilir (disingkat menjadi Inhil) beribu kota di Tembilahan. Indragiri Hilir yang
merupakan Kabupaten asal Gubernur Riau saat ini, Bapak DR. H. M.Rusli Zainal (2008-2014)
berdiri pada tanggal 20 November 1965, dan saat ini dihuni sekitar 624.450
jiwa. Etnik-etnik bangsa yang tinggal di Indragiri yang pelbagai etnik atau suku
Banjar, Melayu, Bugis, Jawa, Tiong Hoa dan lain-lain. dengan agama yang
mendominasi adalah Islam, serta diikuti oleh Budha dan Kristen.
[5]Christian Pelras, Penghijrahan dan Penyesuaian Orang-Orang Bugis di
Johor: Suatu Proses Perubahan Budaya”, t.pen. Analisis yang hamper sama juga
dikemukakan oleh Mochtar Naim. Ada beberapa
daerah di Indonesia
yang seharusnya rakyatnya banyak merantau atau berpindah ke tempat lain, mereka
enggan pergi merantau. Sebaliknya di daerah-daerah yang tidak seharusnya
rakyatnya pergi merantau, justeru di daerah itu yang terdapat ramai rakyatnya
pergi merantau. Sehingga daerah-daerah perantau rakyatnya relatif makin
berkurang, sedangkan di daerah-daerah yang rakyatnya tidak merantau, rakyatnya
relatif bertambah. Hal ini dapat dilihat di kalangan suku-suku tertentu bangsa Indonesia yang termasyhur merantau iaitu Minangkabau,
Bugis, Batak, Banjar dan Ambon . Lihat Mochtar
Naim, “Merantau dan Pengaruhnya terhadap Pembangunan Daerah” Prisma, No
4 Juni,1972, Jakarta :
LP3ES, hal.36; lihat juga Andi Ima Kesuma, Migrasi & Orang Bugis…, 1991,
“hal. 1-2.
[6] Pada tahun 1840-an, James Brooke pernah berkunjung ke tanah Bugis
dan menyaksikan keadaan yang terlalu kacau, sehingga dia mencari tempat lain
untuk mendirikan kerajaan sendiri. Akhirnya dia pergi ke Sarawak dan mendirikan
dinastinya di sana .
Keterangan lanjut, sila lihat James Brooke. 1848. A narrative of events in
Borneo and Celebes down to the occupation of Labuan, dlm R. Mundy (ed.),
London, J. Murray.
[7] Pergolakan antara kerajaan Makasar dan Bone Bugis adalah salah satu
contoh perang saudara di Sulawesi . Keterangan
lanjut sila lihat Abdul Razak Daeng Patunru, d.k.k., 1993, Sejarah Bone,
Ujung Pandang : Yayasan Kebudayaan Sulawesi
Selatan dan Tenggara; lihat juga Abdul Razak Daeng Patunru, Sejarah Gowa, Ujung Pandang : Yayasan
Kebudayaan Sulawesi Selatan dan Tenggara; lihat juga Andi Muhammad Ali, 1986, Bone
selayang pandang, Watampone: Depdikbud.
[8] Lihat Leonard Andaya, Warisan Arung Palakka Sejarah Sulawesi
Selatan Abad ke-17 (terjemahan) Nurhady Sirimorok, Makasar, Ininnawa,
2004hal.4.
[9]Ibid., hal.9; lihat juga Suraya Sintang,
Sejarah dan Budaya Bugis di Tawau, Sabah Universiti
Malaysia Sabah, 2007, hal.47-48.
[12] Salah satu sebab mengapa orang Wajo’ dan orang Bone tidak begitu
serasi dan mengapa Wajo’ berpihak pada Makasar sewaktu Bone berperang melawan Goa adalah kerana Bone pernah mahu menjajah Wajo’.
Semboyan orang Wajo’ adalah “maradeka to Wajo’e, ade’emmi napopuang”
(orang Wajo’ merdeka hanya adatnya/ hukumlah yang dipertuan). Lihat Andi Ima
Kesuma, 2004, Migrasi dan Orang Bugis, hal. 5. Salah satu sebab
mengapa orang Bone membantu Belanda mengalahkan Makasar pada abad ke-17 adalah
kerana Makassar pernah menjajah Bone.
Keterangan lanjut sila lihat L. Y. Andaya, 1981, The heritage of Arung
Palakka: A history of South Sulawesi (Celebes) in the seventeenth century, The Hague , M. Nijhoff.
[13] Mattulada, , “The spread of the Buginese in
Southeast Asia”, in National Seminar on Southeast Asia, Yogyakarta , May.3-4, 1978, hal.1. Sehubungan dengan itu,
penghijrahan orang Bugis kebanyakannya dipimpin oleh orang bangsawan yang turut
diiringi oleh para pengikut yang besar jumlahnya. Mereka meninggalkan Sulawesi kerana tidak dapat menerima perubahan politik
dan sosial yang dipaksakan oleh Arung Palakka, Belanda dan sebahagian dari
kalangan pemimpin Gowa dan Wajo’. Bagi orang Gowa dan Wajo, mereka meninggalkan
Sulawesi bukan bermaksud “melarikan diri”, sebaliknya bertujuan untuk mencari
sekutu di seberang lautan yang boleh membantu merebut semula negeri mereka.
Pakatan sekutu yang diperlukan dari kawasan yang mereka kunjungi ialah dari
kawasan Banten, Mataram, Madura, Jambi, Palembang ,
Aceh, Johor dan Ayutthaya (Siam ). Lihat Andi Zainal Abidin, Capita
Selecta Sejarah Sulawesi Selatan, Ujung
Pandang : Hasanuddin Universiti Press, 1999, hal.206.
[14] Ini adalah untuk membina sikap berdikari, iaitu tidak tergantung
kepada kampong asal mereka. Malahan anak-anak lelaki diajar untuk berdikari,
tidak sangat bergantung diri pada ibu dan harus mengikut jejak ayahnya yang
suka merantau. Bahkan menjadi satu penghinaan bagi anak lelaki yang menetap di
rumah saja. Keadaan ini seterusnya dikaitkan dengan soal kematangan diri di
samping supaya lebih berani dan bijak mengatur masa depan. Lihat Norliah Mohd.
Salleh, “Riwayat Hidup Penghulu Taib” Karangan Sejarah. Johor: Persatuan
Sejarah Malaysia Cawangan Johor, 1977, hal.1.
[15] A. Hamid Abdullah, Manusia Bugis-Makasar: Satu tinjauan Historis
Terhadap Pola Tingkah Laku dan Pandangan Hidup Manusia Bugis Makasar, Inti
Idayu Press, Jakarta ,
hal.37. Keterangan lanjut lihat juga L.Y.Andaya, 2004, Warisan Arung Palaka,
Ininnawa, Makassar , 1985, hal.21-23,88
[16] Mattulada, Latoa: Satu Lukisan Analitis Terhadap Antropologi
Politik Orang Bugis, Gadjah Mada Universiti Press, 1975, hal.67
[17] Andi Zainal Abidin, Capita Selecta: Kebudayaan Sulawesi Selatan,
Ujung Pandang :
Hasanuddin University Press, 1999, hal.146
[19] Sejarah penubuhan Kabupaten Indragiri Hilir
Periode setelah berdirinya Indonesia
tertanggal 27 April 1965 nomor 052/5/1965 sebagai Daerah Persiapan Kabupaten
Indragiri Hilir.
[20] Di antara keturunan penghijrah Bugis di Indragiri yang menyampaikan
alasan tersebut sebagai faktor kedatangan keluarga mereka adalah Bapak Andi
Rusli bin Andi Mallarangeng, ketika di interview di rumahnya di Parit Bintang
Fajar pada 12 Februari 2009, Andi Ruslan bin Andi Mallarangeng ketika di
interview di rumahnya di Desa Pulau Kijang pada 13 Februari 2009.
[21] Berdasarkan catatan Tome Pires dalam Summa oriental disebutkan
bahawa pelaut-pelaut Bugis dan Makasar sudah mulai mengunjungi Melaka pada
tahun 1511, tetapi jumlah mereka masih sedikit berbanding dengan bangsa-bangsa
lain. Lihat Tome Pires. 1944, The Suma Oriental, translated and edited
by Armando Cartessao, London .
Selain itu, Sejarah Melayu juga menyebut bahawa pada masa pemerintahan
Sultan Mansur Syah terjadi suatu penyerbuan ke atas Melaka oleh seorang yang
dikatakan berasal dari Tanah Makasar, yang namanya ditulis dalam huruf jawi
s-m-r-l-w-k. (Semerluki atau Samarluka). Keterangan lanjut, lihat W.G.
Shellabear. 1975. Sejarah Melayu. Kuala
Lumpur , Cet. ke-19. Kemudian, diandaikan nama
sebenarnya tokoh ini adalah Karaeng Sama ri Luka iaitu Raja Bajau dari Luwuk
yang barangkali merujuk kepada tokoh Karaeng Bayo yang disebut dalam tradisi
tentang pengasasan kerajaan Makasar yang bernama Goa .
Lihat Christian Pelras. “Penghijrahan dan Penyesuaian Orang-Orang Bugis di
Johor: Suatu Proses Perubahan Budaya”, t.pen., 1991, hal.4.
[22]Tentang ke-lima-lima salasilah tokoh ini dan hubungannya dengan
raja-raja Luwu’, sila lihat J. Noorduyn, 1988, “The Bugis Genealogy of the Raja
Muda family of Riau-Johor”, JMBRAS, 61 (2): 63-92. Dua lagi tokoh Bugis
adik beradik iaitu Daeng Manommpo dan Daeng Mattimo yang berasal dari Soppeng,
juga memainkan peranan penting pada waktu itu dalam kancah politik Melayu.
Lihat Leonard Y. Andaya, 1975, The Kingdom
of Johor (1641-1728): Economic and
political developments, Kuala
Lumpur , hal. 228-240. Di Perak, pada masa yang sama,
tersebut pula seorang Bugis yang bernama Daeng Sulili. Sebahagian pendapat
mengatakan mungkin dia adalah sepupu kepada Bugis lima bersaudara. Lihat Abdul Halim Nasir,
1977, Sejarah Perak, Siri Pertama Zaman Prasejarah hingga Zaman Kedatangan
Pengaruh Orang Luar, Kuala Lumpur, hal. 176-189. Pada akhir abad ke-18,
diberitakan pula bahawa sekelompok Bugis telah berpindah dari kepulauan Riau
dan pada tahun 1783 mereka menetap di Linggi. Lihat Hamid Abdullah, 1984, “Perubahan
Sosial di Kalangan Masyarakat Keturunan Bugis di Linggi dan Kesannya ke atas
Masalah kepemimpinan”, Tesis Ph.D., Universiti Malaya, Kuala Lumpur, hal.
42.
[23] Pada abad ke-17 sudah terdapat pemukiman orang Bugis di Kabupaten
Indragiri, terutamanya di tiga Kecamatan iaitu Kecamatan Tanah Merah, Kecamatan
Reteh dan kecamatan Keritang. Kewujudan
masyarakat bugis di Indragiri dengan jumlah sangat banyak sehingga masyarakat
bugis membuka penempatan baru di dua kecamatan iaitu kecamatan Reteh dan Kecamatan
Keritang dengan membuka lahan perkebunan kelapa dan pertanian.
[24]Drs. Muchtar Lutfi, Drs Suwardi MS dan kawan-kawan dalam Team
Penyusun dan Penulis Sejarah Riau Universiti Riau. Pekanbaru:
Percetakan Riau-Pekanbaru 1977. Hal. 150.
[25] Prof. Suwardi MS, Prof.Dr. Maswadi
Rauf , MA dan
kawan-kawan, dalam bukunya Mengembalikan Kejayaan Melayu di Indragiri;
Langkah Mempercepat Kesejahteraan Rakyat dalam Bingkai Otonomi Daerah. Pekanbaru
Riau: Graha UNRI Press, hal. 73-76
[27] Sila rujuk dan baca Prof. Suwardi MS, Prof.Dr. Maswadi Rauf , MA
dan kawan-kawan, dalam bukunya Mengembalikan Kejayaan Melayu di Indragiri;
Langkah Mempercepat Kesejahteraan Rakyat dalam Bingkai Otonomi Daerah. Pekanbaru
Riau: Graha UNRI Press.
[28] Prof. Suwardi MS, Prof.Dr. Maswadi
Rauf , MA dan
kawan-kawan, dalam bukunya Mengembalikan Kejayaan Melayu di Indragiri;
Langkah Mempercepat Kesejahteraan Rakyat dalam Bingkai Otonomi Daerah. Pekanbaru
Riau: Graha UNRI Press, hal. 73-76
[29] Prof. Suwardi MS, Prof.Dr. Maswadi
Rauf , MA dan kawan-kawan,
dalam bukunya Mengembalikan Kejayaan Melayu di Indragiri; Langkah
Mempercepat Kesejahteraan Rakyat dalam Bingkai Otonomi Daerah. Pekanbaru
Riau: Graha UNRI Press, hal. 73-76
[30] Interview dengan tokoh masyarakat Bugis Indragiri Kiyai Haji Muhammad
(almarhum) di rumah beliau di jalan sederhana tembilahan pada 15 Februari 1999.
Beliau juga mengatakan bahawa penghijarahan masyarakat Bugis dari Bone ke
Indragiri berlaku kerana tabiat orang bugis itu sendiri suka berkelana dan
merantau mencari kehidupan yang lebih baik. Kebanyakan masyarakat bugis yang berhijrah dari Bone ke
Indragiri sebagai seorang pedagang, dan petani untuk membuka lahan perkebunan
yang baru terutama di Kecamatan Reteh dan kecamatan Keritang
[31] Baca Drs. Muchtar Lutfi, Drs Suwardi MS dan kawan-kawan dalam Team
Penyusun dan Penulis Sejarah Riau Universiti Riau. Pekanbaru:
Percetakan Riau-Pekanbaru 1977 dan Lihat juga Christian Pelras, “Penghijrahan
dan Penyesuaian…”, hal.12.
[32] Panrita Loppona Ugie dalam bahasa Melayu
disebut juga seorang ulamak/kiyai bugis yang berkharismatik dan berwibawa serta
disegani oleh masyarakat.
[33] Interview dengan Kiyai Haji
Ahmad Dahlan (almarhum) dirumah beliau Desa Pulau Kecil pada 18 Februari 1999.
[34] Interview dengan pak Kiyai Haji Abdul Fattah Nasir, BA (almarhum).
Dirumah beliau di Parit Bintang Fajar
Kuala Lemang Keritang pada 20
Februari 1999.
[35] Interview dengan Ibu Hajjah Fathul Karamah (isteri Kiyai Haji Abdul
Fattah Nasir, BA) di rumah beliau Jalan Prof. M.Yamin Lorong Bunga Padi No.9
Tembilahan Riau.
[36] Interview dengan bapak haji Subroto, mantan Camat Keritang di
rumahnya di Jalan Keritang Kota Baru Seberida Indragiri Tembilahan pada 25
Februari 1999.
[37] Dari data statistik dan
pendataan penduduk dari tahun ke tahun mengalami peningkatan masyrakat bugis di
Indragiri Hilir. Data ini diperolehi pada bulan Febrauari 1999
[39] Keterangan ini diperoleh dari beberapa masyarakat Bugis yang tinggal
di Kecamatan Reteh di antaranya adalah Hasbullah bi Ramli (Sekretaris Desa),
ketika di interview di rumahnya Jalan
Riau Desa Pulau Kecil pada 18 Februari 2009. Interview dengan Hj.Hamise bin
Haji Hayyang di rumahnya Jalan Riau Desa Pulau Kecil pada 18 Februari 2009.
[40] Penjelasan ini
diperolehi dari hasil interview dengan tokoh masyarakat Kuala Enok Kecamatan
Tanah Merah iaitu Bapak Kiyai Haji Ustaz Mustafa Kamal di rumahnya di Tanah
Merah (depan masjid raya) Kuala Enok pada 21 Februari 2009.
[41] Temubual dengan Bapak Abdul
Jabar (anak Daeng Musa) di rumah
beliau di Jalan Pendidikan Desa Pulau Kecil, pada 21 Februari 2009.
[42] Temubual dengan Bapak Hasbullah (Sekertaris Desa Pulau Kecil
Indragiri) di rumah beliau di Jalan Pendidikan Pulau Kecil, pada 21 Februari
2009.
[43] Keterangan ini diambil dari hasil temubual
dengan Mantan Kepala Desa Kuala Lemang iaitu Bapak Ubandi Yusud, di rumah
beliau di Jalan Pendidikan Desa Kuala Lemang
Keritang, pada 22 Februari 1999
No comments:
Post a Comment